Geng

Tuesday, July 12, 2011

BERSIH 2.0 Part I

LRT Salak Selatan | 6.55 pagi | 9 Julai 2011

"Assalammualaikum.  Bro, stesen yang dekat dengan Markas Pas Kampung Pandan apa ek?" Tanya aku kepada sahabatku, Dhamam melalui panggilan telefon. Dhamam merupakan Setiausaha Pas Kawasan Sekijang, Johor. Aku berkenalan dengannya semasa bekerja di Segamat dulu.

"Wa'alaikummussalam. Enta sekarang ada kat mana?" Soal Dhamam.
"Ana di Lrt Salak Selatan. Cepat bro, ana nak beli tiket ni."
"Ok, kejap. Ana tanya orang sini dulu." Dhamam menjawab dan mematikan telefon.

Selang beberapa minit kemudian, beliau menghantar sms. "Enta turun di Stesen LRT Maluri. Nanti dah sampai sana roger ana k". Lantas aku membalas sms beliau. "Ok bro. Roger and Out."

LRT Salak Selatan | 7.00 pagi

Aku serahkan 2 keping RM 1.00 kepada penjual tiket di kaunter.

"Nak ulang alik ke?" Akak kaunter tiket bertanya.
"Tak kak, nak pergi je." Jawab aku.
"Oh, seringgit je. Bukan RM 2.00" Akak tersebut menerangkan.
"Oh, ye ke kak. Ok2." Aku membalas acuh tak acuh. Lantas akak berkenaan menyerahkan kembali RM 1.00 kepadaku beserta tiket. Aku membalasnya dengan senyuman. (^__^)

Destinasi aku yang pertama adalah Stesen Maluri. Untuk ke stesen Maluri, aku perlu tukar train di Chan Sow Lin. Sebabnya Train yang aku naiki menuju ke Sentul. Untuk laluan ke Ampang, aku perlu menukar platform yang lain.

Kalau ikut perancangan asal aku mahu bermalam di Pejabat Agung Pas (Jalan Raja Laut), menyertai naqib usrah aku, Ustaz Ridhuan Mohd Nor. Sebabnya mudah, Pejabat Agung Pas pun berada di tengah ibukota Kuala Lumpur. Jadi, peratusan untuk bersama peserta himpunan Bersih keesokannya amatlah tinggi.

8 Julai 2011 (Jumaat) berlangsung Ceramah di Markas Pas Taman Melewar yang menampilkan Ustaz Nasrudin Hassan (Ketua Pemuda Pas Malaysia), Abang Mat Sabu (Timbalan Presiden Pas), Shamsul Iskandar Akin (Ketua AMK Malaysia) dan Chegu Bard (Pengerusi SAMM - Solidariti Anak Muda Malaysia). Cukup hebat. Menurut Ustaz Ridhuan, beliau akan bergerak ke Pejabat Agung Pas sebaik sahaja selesai ceramah di Taman Melewar. Aku di Bandar Seri Permaisuri berkira-kira jalan yang mana akan aku lalui untuk menyertai Ustaz Ridhuan dari Taman Melewar ke Pejabat Agung Pas. Dari Bandar Sri Pemaisuri, Cheras ini aku perlu memilih antara 2 jalan. Samada melalui Kuala Lumpur atau melalui MRR2. Akhirnya, aku dapat tahu kedua jalan berkenaan sesak teruk. Jalanraya yang terdiri dari 3 dan 4 laluan menjadi 1 akibat roadblock polis.

Plan asal untuk menyertai Ustaz Ridhuan terpaksa dibatalkan.

Dalam LRT

Satu tabiat yang aku tak boleh ubah semasa berada dalam LRT adalah memerhati gelagat manusia di sekeliling. Baik pagi, tengahari, petang atau malam. Ku lihat kiri, ku lihat kanan, ku lihat depan, ku lihat belakang, masing-masing penumpang dengan wajah serius. Tercari-cari juga aku ada atau tidak di kalangan mereka ini yang mempunyai niat yang sama seperti aku untuk menyertai himpunan BERSIH 2.0 ini. Namun bila melihat sekeliling, langsung tidak kelihatan warna kuning bersama dengan mereka. Maklumlah, hampir 2 minggu KERAjaan dan pasukan polis amat teruja dengan warna KUNING hingga fobia dengannya.

Stesen LRT Maluri | 7.20 am

"Bro, ana dah sampai Maluri ni. Macam mana nak ke Markas Kampung Pandan ni?" Tanya aku kepada Dhamam melalui panggilan telefon.

"Jauh gak tu bro. Enta naik teksi la. Markas ni dekat je dengan Masjid Ar Rahimah. Cakap je pada pemandu teksi tu enta nak ke Masjid Kampung Pandan." Terang Dhamam.

"Ok bro, kalau dah sampai masjid tu nanti, ana bagitau."

Lalu kelihatan sebuah teksi di hujung simpang sedang membelok. Lalu aku mengangkat tanganku. Teksi berhenti di hadapanku, aku membuka pintu di bahagian belakang dan memasukinya.

"Nak ke mana?" tanya pemandu teksi.

"Masjid Kampung Pandan." Jawab aku ringkas.

"Oh, masjid kat sini ada banyak. Takpe, nanti kalau tak jumpa, boleh tanya sama orang." Jawab pemandu teksi berkenaan.

Rupa-rupanya pemandu teksi berkenaan Chinese. Aku ingatkan Melayu. he he he. Lalu kemudian, pemandu teksi berkenaan memulakan pemanduan. Dari satu jalan ke jalan yang lain. Dari satu lorong yang lain. Sambil memandu, aku mengajak Uncle tu bersembang.

"Banyak ya jalan tutup hari ni." Aku memulakan bicara.

"Ya, banyak jalan tutup. Jam 12 malam tadi dah ditutup." Jawab uncle berkenaan.

"Sebelum ni ada juga demontrasi di KL. Tapi takdelah tutup jalan macam hari ni." Aku menambah.

"Ya, betul tu." Jawab uncle berkenaan ringkas. Nampaknya dia juga cakna (ambil peduli) dengan isu semasa.

Dalam beberapa minit kemudian aku pun sampai di masjid berkenaan.

"Cuba awak lihat, ini ke masjidnya?" Uncle berkenaan bertanya dan meminta aku memastikan.

"Ya, betul. Dia ada tulis Masjid Ar Rahimah." Aku membalas.

Lantas uncle berkenaan memasuki pintu masuk masjid dan menurunkan aku di situ. Aku menyerahkan RM 10.00 kepadanya. Dan dia menyerahkan baki kepada aku.

Aku turun dari teksi beliau dan mengucapkan terima kasih. Masjid Ar Rahimah ketika aku sampai dipenuhi oleh beberapa ahli keluarga dan anak-anak mereka. Mungkin ada program di sini agaknya. Lalu ku capai handphone dan menghubungi Dhamam.

"Bro, ana dah sampai Masjid Ar Rahimah ni. Markasnya kat mana?" Tanya aku kepada Dhamam.

"Depan masjid tu je. Takpe, ana keluar jap kat depan ni." Dhamam menjawab.

Lalu aku keluar melalui pintu masjid berkenaan dan terlihat Dhamam di seberang jalan di sebelah kanan. "Ok, bro, ana dah nampak enta." Lalu aku mematikan panggilan dan menyeberang jalan.

Maskas Pas Kampung Pandan | 7.40 pagi

Aku menyalami Dhamam dan bertanya khabar. Alhamdulillah, beliau sihat. Kemudian aku memasuki Markas dan menyalami sahabat-sahabat yang lain. Ramai yang aku kenali. Rakan-rakan dari Pas Sekijang. Oleh kerana awal lagi, aku mengajak Dhamam dan rakan-rakan yang lain untuk bersarapan dahulu. Kebetulan, di sebelah Markas terdapat sebuah kedai makan.

Lalu kemudian, aku, Dhamam dan beberapa orang sahabat yang lain ke kedai berkenaan untuk bersarapan. Kami memilih satu meja. Order apa yang patut. Sambil menunggu, menonton Astro Awani. Topik Awani : Sudah tentu pasal BERSIH. Paparannya hanya berkisar : Jalan tutup, jalan jammed, bla bla bla.. Bosan. Lalu pakcik di meja sebelah menjawab kepada pemberita Awani : "Memanglah jalan jammed, dah polis buat roadblock dan tutup jalan." Jawabnya dengan tegas. Aku membalasnya dengan senyuman dan bersyukur masih ada pakcik dari pengundi saluran 1 yang sepeka beliau.

Seusai sarapan, kami semua diminta ke Markas kembali untuk sessi taklimat. Hampir 70 orang yang mendengar taklimat. Muslimat Pas Kampung Pandan lebih kurang 20 orang. Salute aku pada mereka! Lalu taklimat diberikan oleh commander dari Pas di cawangan sini.

"Bismillahirahmanirrahim. Assalammualaikum semua. Inshaallah, beberapa minit lagi kita akan bergerak ke beberapa lokasi. Ada 2 cara untuk kita memasuki bandar Kuala Lumpur. Yang pertama menggunakan kenderaan peribadi, dan kedua melalui LRT. Jadi saya nak bertanya kepada anda semua siapa di kalangan anda yang ingin menggunakan kenderaan dan siapa pula yang akan menaiki LRT."

Lalu, wakil Muslimat menjawab. "Kami akan menaiki LRT."

"Ok, muslimat akan menaiki LRT. Yang lain pula?"

Lantas yang lain menjawab : "Kami naik kenderaan sendiri."

Kata sepakat dicapai. Aku mengikuti Dhamam menaiki kenderaan. Manakala muslimat pula menaiki LRT. Cuma ada 1 perkara yang aku tidak setuju. Seusai taklimat diberikan, pihak muslimat mengedarkan kertas A4 bewarna kuning yang bercetak logo BERSIH. Aku yakin mereka bersemangat, tetapi bersemangat itu perlu disertai dengan strategi. Ada yang menyerahkan kepada aku kertas berkenaan, tetapi aku menolaknya atas faktor keselamatan. Aku yakin pihak polis akan menggeledah apa jua yang dibawa oleh manusia yang hadir ke KL pada hari ini. Takpelah, kepada mereka yang bawa juga kertas berkenaan, aku doakan mereka selamat pergi dan selamat pulang.

Sebelum menaiki kenderaan, aku mengambil 2 botol kosong air mineral 500 ml yang ada di Markas berkenaan, lalu aku penuhi botol mineral berkenaan dengan air paip. Pengalaman aku menyertai BERSIH 1.0 tahun 2007, Gerakan Mansuhkan ISA Ogos 2009, air amat diperlukan bilamana terkena tear gas atau water cannons. Apatah lagi untuk BERSIH 2.0. Sudah pasti 'senjata' itu akan dipergunakan semahunya oleh pihak polis. Seusai mengisi air, aku memasukkannya ke dalam beg galasku.


9.30 pagi | Di perjalanan

Aku, Dhamam dan beberapa orang rakan akan berkumpul dahulu di Masjid Jamek Alam Shah. Masjid ini berada di Jalan Tun Razak. Kami yang menaiki kenderaan sendiri diminta untuk parkir kereta di kawasan ini. Samada di perkarangan masjid atau di kawasan sekitar. Lantas kami semua mengambil keputusan untuk parkir kereta di satu tempat yang agak jauh dari masjid berkenaan.

"Takpelah, menapak beberapa kilometer je." Bicaraku di dalam hati.

Lalu aku mengetuai mereka dengan berjalan kaki di hadapan.


To be continued...



No comments: