Geng

Tuesday, July 12, 2011

BERSIH 2.0 Part II

10 November 2007 | Bersih 1.0 | Masjid Jamek Kuala Lumpur | 1.50 petang

Sesak. Lautan manusia memenuhi ruang solat Masjid Jamek Kuala Lumpur. Seusai Solat Zuhur, masing-masing menukar t-shirt Bersih bewarna kuning. Aku menuruti mereka. Mengeluarkan t-shirt Bersih itu dari beg galasku, lantas menyarungnya. Di perkarangan masjid, kulihat terdapat seorang pemuda menjual tshirt Bersi.

"Tshirt Bersih! Tshirt Bersih! 10 ringgit! 10 ringgit!" Laung pemuda berkenaan. Wah, ini sudah kira bagus. Tshirt Bersih yang aku beli seminggu yang lalu berharga RM 13.

3 November 2007 | Bandar Jengka

Seminggu yang lepas (3 November 2011) berlangsungnya pelancaran NGO ANAK di Bandar Jengka (Kini digelar Bandar Tun Razak Jengka). ANAK itu singkatan daripada Persatuan Anak-Anak Felda Generasi Ke-2, dipengerusikan oleh Saudara Mazlan Aliman. Buat pengetahuan semua, ANAK secara rasminya dirasmikan oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang merangkap Presiden Pas pada 3 November 2011 di Bandar Jengka Pahang. Sebagai anak jati Felda Jengka 21, aku berbangga. Apatah lagi, aku anak Felda yang terawal mengisi borang keahlian ANAK. (^__^)


Tan Sri Khalid Ibrahim pula (ketika itu memegang jawatan Bendahari Parti Keadilan Rakyat) hadir ke program ini bagi menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak dapat hadir. Bercerita bagaimana beliau mengepalai Guthrie dan bagaimana namanya cuba dihapus sebagai orang yang bertanggungjawab menaikkan Guthrie oleh KERAjaan. Keazaman dan kesungguhan Tan Sri Khalid terpancar dari wajahnya, walaupun ketika ini beliau baru sahaja menyertai politik (setelah beralih arah dari bidang korporat).

Seusai pelancaran NGO ANAK, berucap pula Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi (ketika itu Timbalan Ketua Pemuda Pas Pusat). Ucapan Ustaz Nasrudin ini menjurus kepada kempen himpunan BERSIH 1.0. Sambil Ustaz Nasrudin berucap, aku terus mendapatkan sehelai Tshirt Bersih dari sebuah gerai dengan harga RM 13.

Tshirt yang kubeli seminggu lepas telah kusarungkan. Tangkap gambar dulu.. (^__^)

Muka nak serius.. he he he

9 Julai 2011 | Jalan Cochrane

Aku terus melalui jalan Cochrane menuju ke Jalan Tun Razak bertemankan beg yang berisi 2 botol air mineral (di dalamnya sudah ku isi air paip), sebuah Novel berjudul Syahadah Gadis Atheis (awalnya aku berkira-kira novel ini hendak ku baca di dalam LRT, konon je la.. he he he), berbaju tshirt biru berbelang berkolar putih, berseluar jeans biru beserta sepasang kasut Crocs yang telah kubeli beberapa bulan lepas di Uptown Bandar Tun Razak. Aku selesa berpakaian sebegini. Mudah untuk bergerak, mudah untuk berlari, mudah untuk menyelamatkan diri bilamana polis 'mengganas'. 

Jika Bersih 1.0 November 2007 dahulu aku sempat bergaya dengan Tshirt Bersih untuk menyertai perhimpunan, namun Bersih 2.0 ia tidak akan berlaku. Sekalian warga maklum Sang Penguasa yang terdiri daripada Menteri Dalam Negeri, siapa lagi kalau bukan sepupu Najib Tun Razak, Hishamuddin Tun Hussein Onn, telah memfatwakan memakai Tshirt Bersih yang BERSIH ini HARAM. Hujahnya adalah, Bersih ini pertubuhan haram, dan memakai Tshirt Bersih juga haram. Apalah malang umat Melayu UMNO memiliki Menteri sebegini. Cetek akal. Masakan tidak, kanak-kanak tadika Pasti berusia 6 tahun bisa membezakan sebuah pertubuhan dan sebuah kempen. Bersih ini KEMPEN! Kempen untuk mendapatkan Pilihanraya Bersih dan Adil. Diwakili oleh lebih 60 NGO dan beberapa parti politik. Mereka kesemuanya menjayakan Bersih ini. Sebab itu Bersih tidak berdaftar. Kerana ianya adalah sebuah KEMPEN! Kenapa sebegitu TOLOL untuk difahami?

Lalu penegasan Hishamuddin berkenaan 'fatwa' HARAMnya BERSIH ini dipersetujui pula dengan teks khutbah jumaat oleh JAKIM. Diedarkan ke seluruh masjid yang bernaung di bawah JAKIM. Diburuk-burukkan perhimpunan BERSIH ini. Kononnya, PAS diperguna oleh Ambiga Kafir. Lalu disentuh kembali perjuangan Ambiga di dalam IFC. Si TOLOL di dalam facebook pula menyebarkan semahu mungkin perihal Ambiga dan IFCnya. Seolah-olah baru maklum siapa Ambiga dan kariernya. Sebelum ini, tidak dipeduli perihal MURTAD, perihal Lina Joy, perihal tuntutan IFC, perihal Ahli Parlimen UMNO Barisan Nasional menyokong IFC, perihal Ahli Parlimen UMNO Barisan Nasional menempelak JAWI atas serbuan dan tangkapan artis Jeslina Hashim. Masing-masing kononnya mendabik dada dan berkata : "Akulah pejuang Islam Tulen! Akulah penyelamat maruah Melayu!" Untuk golongan seperti ini, ingin aku bertanya kepada kalian semua;

Di mana suara kalian bilamana undang-undang MURTAD tidak dibentang dan digubal di Parlimen oleh UMNO Barisan Nasional selepas mereka berkuasa sejak MERDEKA?

Di mana suara kalian bilamana seorang bekas menteri UMNO BN berkata : "Kenapa perlu risau mereka yang MURTAD, kerana setiap hari ada yang memeluk agama Islam."

Di mana suara kalian bilamana jawapan balas dari Jamil Khir Baharom di Dewan Rakyat perihal statistik mereka yang MURTAD di setiap negeri? 

Di mana? di mana? dan dimana?

Adakah kalian hanya bersuara tanpa menyelidik dahulu kisah-kisah sebelumnya? Atau hanya mengikut-ngikut mereka yang lain? Ambiga itu bukan Melayu, Hindu, bukan Islam. Beliau merupakan Bekas Presiden Majlis Peguam (Bar Council). Segala tindakan beliau melalui IFC dan kes Lina Joy mengikut saluran perlembagaan. Siapa yang bikin perlembagaan ini? Siapa yang tidak membentang dan menggubal undang-undang MURTAD di Parlimen setelah diberi kuasa berpuluh-puluh tahun? Masakan kalian tidak tahu. Dengan undang-undang yang sedia ada itulah digunakan oleh Ambiga untuk kes Lina Joy dan memperjuang IFC. 

Persoalannya;

Kemana Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM)? Masih sibuk dengan Halal atau Haram Bir Barbican ke? 

Ke mana Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI)? Masih sibuk mencari dalil mengharamkan ESQ?

Kemana Jabatan Agama Setiap Negeri? Sibuk mencari dalil menyatakan demontrasi itu haram?

Kemana  suara mufti-mufti setiap negeri? Sedang sibuk memfatwakan Poco-poco itu haram? Atau sedang sibuk menelaah kitab mencari hukum mengHALALkan segala kezaliman PEMERINTAH? Atau juga sibuk mengharamkan pernikahan di dalam masjid?

Kemana pula Menteri-menteri yang memegang tampuk kuasa pemerintahan Malaysia? Bukankah majoriti mereka ini dari UMNO dan beragama Islam? Bukankah kalian mempunyai suara majoriti di dalam Parlimen untuk menggubal undang-undang? Atau adakah mandat yang diberikan oleh rakyat kepadamu selama ini hanya dihabiskan dengan memikirkan ke negara mana akan aku lawati bersama keluarga, berkira-kira mengahwini artis muda yang mana, atau sibuk memikirkan pembahagian projek sesama kroni?

Mereka yang kutanya ini berkuasa. Mereka memiliki autoriti untuk mengubah sistem sedia ada. Tetapi kenapa mereka tidak melakukannya. Apa yang aku nampak pihak yang berautoriti di Malaysia ini terutama jabatan-jabatan agama hanya bersuara dalam isu-isu tertentu. Walhal bersepah perkara HARAM yang tidak diHARAMkan. Konsert melalaikan sana sini, dijemput pula ikon Gay Adam Lambert ke Malaysia, merestui pula Konsert Jom Heboh, merelakan pula majalah PORNO Mangga menguasai pasaran. Dimana suara mereka? Masih sibuk berfatwa fatwi isu-isu sampah? Poco-poco? Yoga? Bir Barbican? Atau kalian semua hanya berfatwa fatwi mengikut arahan KERAjaan? Oh, dunia, inilah yang dimaksukan oleh Sasterawan Rakyat, Datuk A. Samad Said sebagai Golongan CARMA (Cari Makan). Bersuara apabila diminta untuk bersuara. 

Bekas Presiden Pas, Allahyarham Ustaz Fadzil Nor, acapkali meminta agar digubal Undang-undang Murtad di Dewan Rakyat. Namun tidak mendapat sambutan dari majoriti ahli Parlimen yang rata-ratanya dari UMNO.  Kita bergembira kerana Islam menjadi Agama RASMI dan termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Negara. Persoalannya sekali lagi, kenapa tidak menggubal undang-undang murtad? Kerana itulah jumlah mereka yang murtad semakin bertambah dan bertambah. Aku berikan kau 1 contoh apa yang berlaku di Sabah, sekiranya seseorang itu mendapatkan Sijil Injil Borneo (SIB), automatik beliau akan murtad walaupun dilahirkan sebagai seorang Muslim.

Alangkah baiknya mereka yang berautoriti ini mengemaskini cara dakwah mereka kepada Muslim dan Non Muslim di Malaysia. Alangkah indahnya andai mereka ini menjaga kebajikan Saudara Baru yang memeluk Islam secara serius? Bukan hanya mengambil saksi syahadah mereka lantas membiarkan mereka terkontang kanting keseorangan dan kembali kepada agama asal mereka. Alangkah moleknya andai mereka ini menyediakan modul yang sebaik-baiknya bagi menjelaskan keindahan Islam, keindahan undang-undang ciptaan Allah SWT, menamatkan perihal Islamphobia dengan diskusi-diskusi perbandingan agama atau sekurang-kurangnya menjadi satu badan yang mantap dalam melahirkan generasi Muda Muslim yang taat dan faham kepada Agama. Jika mereka melaksanakan semua ini dengan sebaik-baiknya, nescaya kes Lina Joy Murtad ini tidak akan berlaku. Orang yang cetek akal terus menerus menyalahkan Ambiga. Walhal ia hanya seorang individu yang bertindak atas kapasiti perlembagaan. Lebih menarik, perlembagaan itulah yang digubal dan diluluskan oleh UMNO Barisan Nasional. 

Monolog

"Apa nak jadi dengan engkau, Ambiga tu Kafir. Kau sokong Kafir buat apa?" Getus si TOLOL kepada si penyokong BERSIH. 

"Wahai sifulan bin sifulan! Mengapa engkau begitu takut kepada Ambiga sedangkan kau tahu beliau mengguna pakai perlembagaan Malaysia yang digubal sendiri oleh UMNO Barisan Nasional untuk memperjuangkan kes Lina Joy dan IFCnya? Ambiga itu hanya seorang individu kecil jika dibandingkan dengan institusi-institusi Islamik (kononnya) yang telah kumaksudkan. Mengapa mereka semua ini tidak memurnikan undang-undang MURTAD di Malaysia? Mengapa mereka ini tidak berpadu tenaga dalam menegakkan hukum Allah di bumi Malaysia? Mengapa mereka ini beria-ia membantai Ambiga? Inilah masalah Umat Islam di Malaysia. Bila ada satu masalah, menyalahkan Kristian. Bila berlaku masalah yang lain, menyalahkan Yahudi pula. Bila berlaku masalah seterusnya, menuding jari kepada Bangsa China dan India pula. Inilah yang disebut oleh Maher Zain dalam lagu Awaken : "Yes it’s easy to blame everything on the west, When in fact all focus should be on ourselves" Memang mudah menuding jari kepada Ambiga, membantai Ambiga memperjuangkan kes Lina Joy, namun adakah kalian bertanya ke dalam diri, kenapa gejala murtad boleh berlaku di Malaysia. Apa puncanya. Bermula dari bila. Adakah sebab Ambiga? Atau sebab bermula dari Umat Islam itu sendiri."

"Ah, kau Fairuz. Dah terminum air kaki Ambiga la tu!" Terjah si TOLOL seterusnya.

"Astaghfirullah. BERSIH 2.0 dipengerusikan oleh Ambiga. Bersih 1.0 dahulu dipengerusikan oleh SYED SHAHIR. Seorang MUSLIM. Bersih 1.0 dahulu juga kamu tentang, Bersih 2.0 ini juga kamu tentang. Kenapa bila Syed Shahir mengepalai Bersih 1.0 tahun 2007, engkau tidak menyertainya?"

"Ah. Itu kisah lama. Ini Bersih 2.0. Tahun 2011. Sekarang ini Ambiga pengerusinya. Walaupun aku PAS, tetapi aku tak rela Pas menjadi Pak Turut Ambiga Laknatullah!" Si TOLOL meneruskan keTOLOLannya.

"Wahai sahabatku, aku menyokong Ambiga bukanlah kerana aqidah beliau, bukan pula kerana perjuangan IFC beliau, tetapi aku menyertai dan menyokong beliau kerana aku juga mahukan Pilihanraya yang BERSIH dan ADIL. Cuba kau fahami 8 tuntutan ini : 

1) Bersihkan senarai undi
2) Mereformasi Undi Pos
3) Penggunaan Dakwat Kekal
4) Akses Media Bebas dan Adil
5) Tempoh berkempen sekurang-kurangnya 21 hari
6) Kukuhkan Institusi Awam
7) Hentikan Rasuah
8) Hentikan Politik KOTOR

Sila nyatakan kepada aku yang mana satu tuntutan ini melanggar syarak dan merosakkan aqidah?"

Si TOLOL terdiam. Berfikir agaknya. Lalu si TOLOL kembali bersuara : "Matlamat tak menghalalkan cara bro," ulas si TOLOL berbolak balik. Di awalnya tadi hamburan kata-katanya persis Ibrahim Ali Perkasa(m) sedang berucap, namun lama kelamaan semakin kendur intonasinya. Mungkin sudah mula menggunakan otak untuk berfikir.

"Baiklah, untuk menambah kefahaman dirimu, aku sertakan link ini untuk rujukanmu. Klik --> |Tuntutan BERSIH dan PENERANGAN|. Harap engkau lebih faham dan menyebarkan kepada rakanmu yang lain."

"Ok." Jawab si TOLOL acuh tak acuh. Lalu meneruskan kata-katanya : "Aku amat-amat berharap engkau menyertai himpunan BERSIH ini bukan sebab engkau rela menjadi kuda tunggangan Ambiga. Dan aku mendoakan engkau dan rakan-rakan yang lain berjaya." 

Semakin lama semakin faham si TOLOL. Lalu aku meneruskan hujah : "Baiklah, engkau kenal Datuk Lee Chong Wei bukan? Persetankan aksi Rosmah Mansor memeluk beliau di khalayak. Bukan itu yang ingin kubincangkan.


Datuk Lee Chong Wei ini menjadi kebanggaan rakyat Malaysia. Menjuarai banyak pertandingan badminton yang dianjurkan. Namun tidak pula kedengaran suara yang menyatakan : Hei, jangan sokong Lee Chong Wei. Dia ni Kafir! Konklusinya mudah, rakyat Malaysia menyokong Lee Chong Wei kerana sumbangannya kepada negara. Tidak bermaksud seorang Muslim seperti engkau menyokong Lee Chong Wei, beerti engkau menyokong aqidahnya. Tidak bermaksud engkau menyokong Lee Chong Wei, secara automatik engkau murtad. Tidak wahai sahabatku. 

Sama juga seperti Ambiga. Beliau rela menjadi Pengerusi Bersih 2.0 kerana mahu Malaysia memiliki sistem pilihanraya yang bersih dan adil. Seperti Datuk Lee Chong Wei, kita menyokong Ambiga ini tidak bermakna kita menyokong aqidahnya, kita menyokong Ambiga ini, tidak bermakna kita menyokong perjuangan IFCnya. Kita menyokong Ambiga ini kerana kita juga mahu pilihanraya yang bersih adil. Bukan pilihanraya yang dimanipulasi oleh UMNO Barisan Nasional dengan menjadikan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sebagai parti komponen mereka. Inilah yang diperjuangkan. Bukanlah Himpunan Bersih 2.0 ini mahu menjatuhkan kerajaan seperti demontrasi di Mesir, Tunisia dan lain-lain negara, tetapi berhimpun untuk menyatakan yang rakyat mahukan Pilihanraya Yang Bersih Adil. 
 
Begitu juga jika kau menyokong Iran dalam hal melawan Amerika Syarikat. Engkau bersama mereka dari sudut politik, namun tidak pula engkau redha akan fahaman Syiah mereka. Begitu pula dengan negara China. Mereka masih berfahaman Komunisme. Malaysia menjalinkan hubungan baik dengan negara China dalam banyak hal. Namun ia tidak pula bermaksud engkau menerima fahaman Komunisme mereka. Hizbullah di Lubnan yang diketuai oleh Syed Hassan Nasrallah. Beliau dan pengikutnya juga Syiah. Mereka membantu Umat Palestin yang teraniaya oleh kekejaman Zinonis Laknatullah. Dalam hal ini kita bersama Hizbullah. Namun tidak pula bermakna kita mengikuti dan redha fahaman syiah mereka.

Namun pihak media terutama TV3,Utusan, Berita Harian dan lain-lain, pihak polis serta pihak Kementerian Dalam Negeri (dibawah Hishamuddin Hussein) semahu mungkin memburukkan Bersih dengan mereka-reka cerita. Konon Bersih pertubuhan haram. (walhal ia sebuah kempen). Konon Bersih ini Komunis. (walhal ahli Parti Sosialis Malaysia yang mereka tangkap itu dan menuduh mereka cuba menghidupkan fahaman komunis merupakan wakil rakyat yang sah, telah diberi mandat oleh rakyat dalam pilihanraya. Ingat, komunisme dan sosialisme itu berbeza.). Konon polis terjumpa Molotov Cocktail dan berbilah-bilah parang yang disimpan berhampiran Sogo. Lebih melucukan ditemui juga thsirt Bersih berplastik-plastik bersama kedua-dua barang berkenaan. Untuk isu ini, izinkan aku mengambil ulasan Dr Asri Zainal Abidin di laman facebooknya :

..Polis -kononnya- menjumpai bom petrol yang dikaitkan dengan BERSIH..saya tidak pasti sejauh manakah benar berita ini..jika benar amat bahaya, jika tidak benar, pun bahaya kerana menuduh perkara yang bahaya..kata Datin Paduka Marina Tun Mahathir dalam twitternya 'berita yang sukar dipecayai'..saya sendiri pun rasa agak pelik..mungkin betul cerita ini, mungkin provokasi..apapun saya teringat cerita di Negeri Entah Berentah bahawa ada dua orang 'kaki bohong' berdialog. Seorang berkata: "Sungai di tempat aku, ada banyak ikan. Setiap kali ceduk air dapat ikan". Jawab yang seorang lagi: "Sungai di tempat aku lebih banyak, terpaksa dikuak ikan ke tepi untuk mengambil air". Maka, terpingalah sahabat pembohong yang seorang lagi kerana tidak terdaya menghadapi pembohongan yang lebih hebat. Moralnya, jika kita bohong keterlaluan, walaupun orang tidak jawab, tapi semua orang akan kata dalam hatinya 'kau bohong'..saya tidak pasti cerita bom ini dalam katagori benar, ataupun bohong..semua orang kena tanya kewarasan sendiri.."ceduk air dapat ikan, atau kuak ikan ambil air"..
Ligat fikiranku terbayang-bayang komen rakan-rakan facebook perihal Ambiga dan Bersih. Mereka langsung tidak membuat kajian. Hanya tahu menuding jari kepada Ambiga sahaja. Namun mereka tidak sedar, 1 jari yang ditunjuk kepada Ambiga, 4 jari akan menuding ke arah mereka.


Lalu, perjalanan itu aku teruskan..

To Be Continued... (^__^)



7 comments:

Anonymous said...

Very gud explanation! Moga yang kurang faham lebih memahami...:)

shleep said...

Datuk LCW ada buat 21 statement pasal pengubahan Islam di Malaysia?
Ko ni mmg melayu liberal. Ikut telunjuk kapir yg nak musnahkan Islam di Malaysia.

Anonymous said...

Hanya orang Islam yang tak mampu berfikir dengan waras je asik takut pada orang yang bukan islam.. takde satu pon tuntutan bersih yang menyentuh isu Islam.. kenapa nak disalahkan ambiga.. kalau kerajaan sekarang ni melaksanakan hukum Islam di bumi Malaysia aku pasti takde terjadi isu Murtad.. tapi kerajaan malaysia tidak menggunakan langsung hukum Islam di bumi malaysia.. sebab tu jadi isu murtad.. tapi yang aku nak cakap kat sini, bukanla isu murtad dan ambiga.. yang memang takde kaitan dengan bersih.. cuma bersih ni nak kan pilihanraya dan politik yang bersih..bukan kotor dengan rasuah sana sini dan jugak mengkayakan kroni sendiri.. dalam negara demokrasi, rakyat yang berkuasa memilih kerajaan.. and aku suka dengan kisah kau ceritakan ni.. teruskan cerita tentang bersih ni.. Like Like Like.. :)

Akhi Fairuz MZM-FC said...

contoh si tolol yg aku maksudkan ada dalam ruangan komen ni..

Anonymous said...

parang tu mmg diletakkan awal2 lg. kita dah dapat maklumat ttg benda tu sejak awal

Akhi Fairuz MZM-FC said...

yup.. betul tu bro anonymous.. kalau betul itu milik peserta bersih, sah2 masa himpunan bersih sabtu lepas masing2 dah keluarkan senjata. sbb tu pihak media iri hati sangat sampai sanggup edit bro ajak pegang bendera malaysia ttp diubah menjadi pisau..

shleep said...

ok. semoga cerah masa depan kamu.