Geng

Wednesday, September 8, 2010

GEMPAR! Sampul Duit Raya Berkubah Salib!

Hasil kerja Designer yang tidak buat research :

Sampul Duit Raya Pertama :


Sampul Duit Raya Kedua :


Wahai pereka design sampul duit raya, kau ingat ni sambutan Hari Natal ke? Come on la, kenapa semua nak sambut Hari Natal ni? TV3 nak sambut Hari Natal, pereka design sampul duit raya pun nak sambut juga.

Rajin-rajin la cari di google. Dalam google macam-macam kubah boleh jumpa. Kubah masjid boleh jumpa, kubah gereja pun boleh. Tapi kau malas. Kau search je Kubah Gereja, atau Vatican City Church, atau Russia Church, pasti temui gambar di bawah ni :

Yang ini Kubah Gereja St. Da Villanova Bernini.

Yang ini pula kubah gereja di Russia. Sampul duit raya yang pertama ambil sample kubah dari gereja di Russia la. Sebijik.

Yang aku paling kecewa adalah design kubah sampul raya yang kedua. Tahu tak dia ambil dari mana? Ni ha, dari gambar atas. Gereja di Vatican City, Pusat Kristian Katolik yang utama di dunia. Tempat Paul. Kenapa la terlalu jahil ambil Gereja Vatican City untuk letakkan dalam sampul surat Aidilfitri?

Nota :
a) Adakah designer ini ada kena mengena dengan Douglas Khoo Hong Seng atau Datuk Seri Farid Ridzuan?
b) Adakah dengan meletakkan kubah gereja, kita beranggapan beliau kreatif dalam melahirkan Melayu Milenium?
c) Adakah penyakit Merayakan Sambutan Hari Natal semasa Aidilfitri bawaan TV3 telah menjangkiti saraf otak designer sampul raya ini?

Oh Allah, macam-macam perkara yang berlaku sempena Aidilfitri 1431 tahun ini!

15 comments:

Unknown said...

salam...


aduii..sedey gak gini...

ramai org islam xsedaQ...T_T

Yana Houry said...

Umat Islam dijajah & ditindas, maruah Islam dipermainkan..tapi kita umat Islam masih lagi bertelagah sesame sendiri..bile nak bersatu memperjuangkan Islam..Rasulallah tentun menangis melihat umatnya di akhir zaman..ayuh Muslimin Muslimat,kembalikan maruah agama kita, buktikan pada musuh Islam bahawa agama Islam itu Indah dan Sempurna..ALLAHUAKHBAR!!

eni said...

salam..
info yg berguna..
mohon copy..

Anonymous said...

Kita kan 1 Malaysia.. so kena la wat cam ni... baru la btul2 1 Malaysia.. agaknyer la.. just my 2 cents~

Solihin Zubir said...

hish! macam2 la skrg..
hhmmm.. info yg sgt berguna..
mintak izin utk disebarkan.. bley?

Anonymous said...

Inilah masalahnya apabila orang Islam tidak menguasai ekonomi dan teknologi. Semuanya dikuasai oleh bangsa dan agama lain. Yang org islam sekarang asik nak gaduh soal politik saja tanpa pertingkatkan pengetahuan bidang ekonomi dan teknologi. Jadi fikir2 lah sendiri

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

nak share atau copy dipersilakan.

Anonymous said...

mungkin org bukan islam yang buat bnda nih.. asal ada kubah je ingat mesjid! apa da.. sensetif la sket!

miss beyond said...

Salam Akhi.. Terima kasih atas pendedahan ini.. Aidil Fitri kali ini umat Islam Malaysia betul2 teruji,lepas iklan Aidil Fitri TV3, ada pulak sampul raya berkubah salib.. Entah orang Islam ke tak ni yang design?! Merosakkan nama designer ajer.. Siapalah yang mendesign itu semua. Betul kata Mr/Ms Anonymous ke 3, kalau orang bukan Islam, sensitif la sikit bab perayaan orang Islam ni.

mfrstudio said...

sebenarnya ber kad-kad raya ni budaya sape?

dah banyak sangat budaya-budaya perayaan orang lain kita sumbat dalam aidil fitri.

orang dah makin keliru makna aidil fitri hari ini.

botak said...

salam..
aduh pening kepala laa layan org2 yg nk merosakkan Islam ni..apasal diorang seronok sgt ah nk dengki dgn kita?x bleh buat hal sendiri ke ape?
kusut kepala laa mcm ni..dari zaman Rasulullah kot..sampai skrg..dah 1400++ thun dah..blm kira yg dr zaman nabi musa ke, nabi nuh ke..hah!

nur fawziyyah md yusof said...

1 malaysia kepala otak kamu!~ ne bab agama..1 malaysia tuh kaum..kamu paham ke tidak konsepnya?? klau kamu xphm jgn kamu bckp bukan2..bg pndapat bukan2..

Fadhilah Lovers said...

Binatang punya org dah tu.bodoh lbh dari bรฌnatang..buat benda g ni..moga Allah turun azab pd yg buat ni.. Gram sgt2!!

kawanku said...

tu la sebab umat Islam kene maju..jgn nk dok kritik jek..

bile umat Islam maju..

so sume pekerjaan di monopoli oleh umat Islam..xde la benda2 cmnie berlaku..

Anonymous said...

Jangan jadikan tanda salib itu sebagai satu kesalahan atau masalah sehinggakan kita sbg penganut agama suci Islam mengeluarkan kata-kata kesat dan berniat utk melakukan perkara-perkara yang berdosa. Tanda salib itu tidak dapat berbuat apa-apa kepada kita, penganut agama suci Islam. Ia hanyalah sbg satu tanda sahaja. Sekiranya lambang itu dilihat, disentuh atau rasa oleh penganut agama suci Islam, kita tidak berdosa. Jangan jadikan tanda salib dan khinzir itu sbg ancaman kepada agama dan juga terhadap penganut agama islam. Sehinggakan ada kejadian berlaku dimana penganut agama lain dgn sewenang-wenangnya memperkotak-katikkan agama Islam dan juga penganutnya dgn hanya meletakkan tanda salib dan juga kepala khinzir di masjid2, rumah2, dsbgnya. Yang penting adalah keimanan kita utk tidak terpedaya, berusaha utk mencegah dan BERHATI2 dalam apa jua keadaan. Wsalam.