Geng

Sunday, September 5, 2010

BUKTI BERGAMBAR KESESATAN IKLAN PROMO AIDILFITRI OLEH TV3!

Iklan Penuh :



Berikut aku sertakan hujah yang aku perolehi dari sahabat facebook yang bernama Yusrizal Usop berkaitan Iklan Promo Aidilfitri TV3 ini. Namun, entri aku ini disertakan sekali babak-babak iklan yang telah aku print screen. [Aku hanya sertakan gambar bagi setiap scene yang dibicarakan, untuk memudahkan rujukan. Ada yang berlebih-lebihan. Terutama dari segi konsep Ilmuniti dan Kristianiasi. Di ruangan komentar, ramai yang berkongsi pandangan berkaitan penerangan iklan ini. Aku tidak menyuruh kamu semua terima bulat2, ia boleh dikaji dan dikemaskini, kemudian perbetulkan apa yg tidak betul, kemaskini yang mana boleh dikemaskini, tambah yang mana boleh ditambah, juga buang yang mana boleh dibuang. Teruskan memberi komentar anda di dalam entri ini, dan jangan lupa share. Kita menanti jawapan TV3 kenapa iklan ini bisa diluluskan.]

Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.

a) Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu

b) Buku – Bible

c) Pondok Buruk Beratap Rumbia – Kemiskinan

d) Malam Yang Gelap - Islam yang mundur

e) Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis

f) Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM

g) Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran



Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).

a) Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)

b) Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan

c) Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus

d) North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism


Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan

Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.

a) Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.

b) Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian

c) Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian


Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian


Scene 4- Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)

a) Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu.

Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.

a) Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)

b) Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.

c) Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.




Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.

a) Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan


Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya.

a) Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya.


Scene 8 - Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut.

a) Pasangan Budak Perempuan Berpelukan - Lesbianism/Feminism2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan.


Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau.

a) Pulau - Singapore lah.


Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang.

a) Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin

b) Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah


Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu.

a) Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid)

b) Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab



Scene 12 - Budak-budak Melayu berlari merentasi semak-samun mengikuti laluan bercahaya (Illuminated) menuju ke suatu tempat. Close up lelaki separuh abad ketawa gembira sambil memandang ke atas langit (mengetawakan Allah).


rujuk : [link]

bersambung..tunggu..





222 comments:

1 – 200 of 222   Newer›   Newest»
Anonymous said...

ade benar dan ade salah jgk interpretation ko..
cntoh salah mcm Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab.. tu bnda biasa.. jgn la diada-adakan.. sbb nmpak x professional langsung.. kalau macm tu, 99/100 iklan-iklan tv aku boleh salahkn, sbb byk berkait dgn illuminati, kristian dan sebagainya... so, comment pada benda benda yang pelik shj ok supaya org respect ko dan nampak professional

Anonymous said...

takde yg salahnya Anonymous. Kalau ikut Islam cara menunjuk yang betul adalah dengan menggenggamkan tangan dan jari IBU dihalakan ke yg ditunjuk. Menggunakan jari telunjuk tu memang cara org2 bukan Islam cuma dalam konteks zaman sekarang dah jadi terlalu biasa dibuat orang. Berkenaan iklan2 lain yang buat benda yg sama itu tak jadi soal sebab iklannya tidak berkaitan dengan persoalan khusus dengan agama ataupun perayaan yang berkaitan dengan agama. Jadi tafsir penulis telah membuat tafsiran yang benar mengenai iklan raya TV3 ni. Bukan sesuatu yang diada-adakan. Pesanan saya kepada anda Anonymous, sering buat rujukan sebelum anda melontarkan pendapat, kelak anda pula nanti yang dilihat tidak benar. Salam.

Anonymous said...

kalo dilihat btul2 pada scene jmbatan pulau pinang tu..lampu yg menyala di tepi seperti mmbntuk lambang salib..emmm..

Anonymous said...

Raya lebih besar dari puasa. hahahhaa. Makin sci-fi makin merepek. Orang besar bolehlah bezakan. Budak2 akan pikir bukan2.

Anonymous said...

Salam. Izinkan saya memberikan komen. Inilah yg dikatakan konsep 1malaysia!!!! kalau tak silap, daun dan bunga yg digunakan dlm iklan utk isi kuih ke whatever sama mcm bunga/daun yg ada dalam gambar2 agama Buddha... mungkin salah tapi saya agak pasti... apa yg pasti, pasti ramai yg kecewa dgn apa yg terjadi. Tak kan nak gadai agama sendiri demi konsep yg diperjuangkan...

Solihin Zubir said...

mintak izin nk sebarkan eh..

Anonymous said...

brofat.blogspot.com penulisan d blog ini pasti dpt membuka minda kita..silalah kunjungi..

icp said...

al-quran terbalik mmg ade!!!
ini sudah melampau!!!

Muhamad Zaki Zafir said...

1st time aku tgk iklan tu terus tersentap..ni iklan raya tapi knape ade sleigh santa claus+pakcik berambut putih tu..macam krismas pulak..

nice interpretation.aku baru tau bile bace habis..memang ada perkaitan semua tu. :)

eyesofaini said...

salam,
mintak izin share kepada semua umat islam.

anum93 said...

Salam...
izinkan saya sahare yew.....

Ezann said...

Maaf, tapi rasanya terlalu meraban. Kenapa perlu lihat sampai ke santa claus - illuminati - singapore (??), padahal yg terang salah - wanita dedah aurat rambut -tak ditegur? Apa, lepas ni songkok putih nak kena haramkan sebab menyamai pope? Kita perlu kenal antara ajaran agama dengan budaya. Santa Claus takde dlm bible atau ajaran Kristian, cuma rekaan budaya barat je. Tapi sebab kita dah biasa lihat perempuan tak bertudung di iklan, jadi ia boleh diterima, kan? Sejak bila Islam haramkan bintang2 kecil digunakan dlm gambar? Sejak bila Islam haramkan penggunaan songkok putih? Adakah Islam menentang aspek kreativiti? tidak sama sekali. Ini hanyalah iklan, byk aspek dlm budaya kita seharian lebih salah disisi Islam dari iklan ni.

Anonymous said...

mula2 saya setuju dengan ezan..aspek kreatif..
tapi....kenapa ada tulisan jawi yang diterbalikkan??
perkara itu memang sengaja dilakukan..iklan dalam negara yang agama rasminya islam dengan sengaja menterbalikkan tulisan jawi???bukan kreatif lagi..mesti ada benda yang tersirat..renung2kanla ye..

Anonymous said...

salam, mintak share

The Sharkox said...

Mintak izin untuk copy gambar

-sharkox-
Cerita Jejaka Kacak dari Sintok"

Hamba Allah said...

sy rase tafsiran ni mcm mlampau..sori 2 say..stiap benda pun bole ditafsirkan slh even benda 2 sbenanye adalah lmbang agama Islam..tdkkah keterlaluan ble kite katakan seorang yg berkopiah 2 adalah santa clause..org yg gembira melihat keindahan itu sbenanye mengetawakan Allah??org yg memandang keindahan alam dikatakan tdk mempedulikan masjid?bknkah sunnah Rasulullah utk kite perhatikan n kagum terhadap keindahan yg Tuhan ciptakan..
kwsn pergunungan tempat tnggal jin? knape x pk gunung 2 Tuhan sdiakan utk sumber mnusia n tempat tnggal makhluk Allah yg lain sperti haiwan?
pelawaan menaiki beca adalah pelawaan utk msuk kristian??ape sbenanye motif si penulis?knape mesti ditafsirkan sbgitu rupa??knape kite hnye berfikir kearah 2 skali..kite kne luaskan fkiran n slalu berfikir positif..

bentuk "T" ade dimane2 saje tp xbermakne itu tnda salib..knape kite kne pk psal salib je..knpe kite x pk itu bentk pedang, itu bentuk hruf T n sbgainye..kdg2 kite yg umat Islam sndiri yg membesarkan tnda salib 2..

utk kite maju n tdk ditindas oleh org kafir adalah cara kite berfikir selogik2nye n sumbangkan kpda agama ape yg ptut..smpai ble kite nak mundur..kite kene ikut arus, klu dunia skang da moden, so kite kene "moden'kan diri kite tnpa meninggalkan perintah Allah n slagi x mlanggar hukum syarak..

Wallahulam~

Anonymous said...

ape la ezann nih...scene yg menimbulkan persoalan tu ttg tulisan jawi tuh..n konsep raya...

kan da terang2 tulisan jawi tu diterbalikkan...ke ezann xdpt bezakan tulisan jawi tu mcmne...or xtau mcmne bentuk tulisan jawi tu?
lg satu ttg konsep raya..mmg xsalah kalo nak KREATIVE...kalo nak KREATIVE pun nape mesti wat stail omputih ngan dongeng santa claus diorg tuh...byk lg kreativiti ke arah islamic bole ditonjolkan...

kite sendiri kene tau maksud2 tersirat dlm sesebuah iklan..jgn nak nmpak yg terang2 je...itu malas berfikir namanya...ISLAM JUGA XLARANG KITA UTK BERFIKIR YE...

papepun selamat menyambut kemenangan di aidilfitri...insyaAllah..

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

maaf, artikel ini mmg sy ambil dr rakan fb bernama yusrizal usop. cuma sy update dgn mengisi gambar bg setiap babak yg disebutkan. apa2pun, setiap satu babak berkaitan. bukan menghina p[akcik yg bersongkok putih, cuma menggambarkan apa yg tersirat dr watak tersebut.

Anonymous said...

...bukan salib atau kristus yang perlu dirisaukan, fitnah si Dajjal yang perlu lebih diberikan tumpuan.
Berpesanlah kepada umat seluruhnya, hafal & amalkan 10 ayat pertama surah Al-Kahfi...InsyaAllah terpelihara dari fitnah Dajjal. Wallahu'alam.

AmenoWorld said...

Takyah gaduh2la motif tetap sama iklan neh dah menyimpang jauh

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

ada yg berkata : semua org cuba mengislamkan sesuatu agar sesuai dgn kehendak umat, jd tdk salah andai santa calus kita buat dlm versi islam. kita tukar kpd pakai songkok putih dan memakai baju putih. kenderaaan santa claus kita tukar kpd beca..nmpk kemelayuan.

so, persoalaannya adalah : apa sbb guna santa claus? santa claus ini satu dongeng dlm agama kristian. ni simbol paganism. nk mengislamkan pe jadahnya?

Anonymous said...

102) Dan mereka mengikuti apa [76] yang dibaca oleh syaitan-syaitan [77] pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan lah yang kafir (mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat [78] di negeri Babil yaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: "Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu jangnalah kamu kafir". Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya [79]. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorangpun, kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang tidak memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi,

sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa barangsiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat,

dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, kalau mereka mengetahui.

Anonymous said...

seandainya kita lihat sesuatu tu dgn pandangan yg negatif..maka negatif sahajalah yg kita nampak,

seandainya kita lihat budak tu seolah2 membaca suatu kisah "magical" dari zaman dulu (mungkin terbalik tulisan jawi tu silapan teknikal, namun itu bukan ayat Quran, hanya tulisan jawi)dan beca itu merupakan gambaran yg ingin diceritakan dalam buku itu (muka surat seterusnya)

kenap perlu bandingkan dgn santa claus? ade rusa-rusa yg menarik beca tu?? ade die bwak hadiah2 ntuk budak2 tu? ade die berbdanan buncit janggut panjang dan berbaju merah??

setersunya die membawa budak2 melihat keindahan cahaya2 pasal bila raya kita tahu bangunan2 dan juga rumah2 akan dipenuhi lampu2 yg menarik untuk dilihat, lagipun tema yg ingin ditonjolkan adalah "SINARI LEBARAN"

seterusnya Pakcik tu membawa diorg ke satu tempat berkumpul, jumpa keluarga,sanak saudara, masak sama2..pasang pelita (lampu) sama2..kan mmg tradisi raya mengeratkan silaturahim yg ade dalam kegembiraan menyambut kemenangan bg kaum muslimin??

apabila seorang Muslim memakai baju tradisi Hari raya iaitu baju melayu dan berkopiah putih dikatakan seorang pope kristian, bukankah terlalu sempit pemikiran kita tu?? ntah lepas ni pakai serban,membawa tasbih,memakai kain pelikat pun dianggap dakyah kristian...(tersenyum sebentar) terkongkongkah kita kerana media yg ade ataupun sebnarnya kita sendiri yg mengongkong pemikiran kita?

bila kita pandang hanya dari sudut yg negatif maka negatif la juga yg akan berada dalam fikiran kita ni, menyebabkan kadangkala kita xdpt menilai keindahan dan kebaikan yang sudah berada di depan mata..

Cendekiawan said...

ADOIII, PENULIS NI..

AKU XTAU NK KATA APA..
OVER ANALYSIS.. PENULIS NI DAH TAHAP BOSAN MAKSIMUM AGAKNYA?

ITU CUMA IKLAN RAYA.. BERAPA SAAT SANGAT..

Anonymous said...

hamba allah...mybe pndgn anda btol tp anda kne ingat,ni dunia akhir zaman n unsur2 freemason ni bkn bnde bru bgi kte..btol dunia makin maju n kte kne mkin positif,tp jage2,jika anda bwat kajian terperinci ttg golongan2 ni,anda tentu tahu yg mereka ni terdiri dari golongan yg sngt sngt sngt bijak pandai juga...umat islam masih besar di dunia ni..cara terbaik utk sesatkn adalah dgn cara tersirat kn...bab akidah jgn maen2...better bwat research psl freemason ni..anda akn tau yg fikiran kte sbnrnye tlh dikawal sejak dri kecil lgi;-)

Masketsensei said...

Sudah terang lagikan bersuluh...ini memang agenda freemason!!! kalu boleh saudara, saye nk tau siape yg mgarahkan iklan ni??

mfrstudio said...

Iklan ini mudah untuk kita faham mengapa diterbit sebegitu rupa, memang jelas ada usaha untuk menonjolkan pluralisme agama (Gabung unsur islam melayu-kristian barat-buddha dan hindu). Mereka kaum pluralis fikir pluralisme agama bertepatan dengan konsep 1Malaysia.

Sekarang, TV3 wajar tarik semula iklan itu dan buat permohonan maaf terbuka pada seluruh umat Islam Malaysia sebab telah menghina Aidil fitri umat islam dengan pluralisme agama suatu yang sesat.

Kerajaan wajar bersihkan kempen 1Malaysia dari usaha mengangkat fahaman pluralisme agama. Kita tahu sebelum 1Malaysia lagi, Kongsi Raya dan Deepa Raya yang pernah dipopularkan dulu adalah suntikan-suntikan awal pluralisme agama dipromosikan.

Kita faham kenapa Aidil Fitri mudah dihina dengan kreativiti melampau seperti ini. Sejak dulu lagi, orang Islam khususnya kaum Melayu tak pelihara pun sambutan Aidil fitri dan usaha ke arah maksud sebenar Aidil Fitri yang dituntut Islam. Kita semua tahu, Aidil Fitri di Malaysia telah dihina dengan banyaknya program, majlis dan acara hiburan yang penuh maksiat dan dosa.

Kita yang protes iklan ini wajar berusaha membawa diri kita mendekati maksud sebenar Aidil Fitri. Jangan hina Aidil Fitri dengan pesta makan, pesta biskut dan kuih, pesta baju baru, pesta duit raya, pesta balik kampung, pesta mati di jalan raya, semua itu penghinaan besar kita pada Aidil Fitri.

Aidil Fitri adalah hari sempurnanya Ramadhan dengan kita mencukupkannya sebulan berpuasa,kemenangan mentarbiyah nafsu, dan membesarkan Allah kerana petunjukNya, supaya kita jadi orang bersyukur.

"Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur."(Al Baqarah:185)

Hadis Daripada Anas r.a.
Maksudnya: Hiasilah kedua-dua Hari Raya kamu iaitu Hari Raya Puasa dan juga Hari Raya Korban dengan Takbir, Tahmid dan Taqdis.

Anonymous said...

Iklan merepek, ade gak lambang bunga teratai di akhir, mcm perayaan Bu*ha plak aku tgk.

mfrstudio said...

saya komentar tulisan ini selanjutnya di entri saya: IKLAN HARI RAYA SESAT

Zida said...

minta izin nak share ye..

Iclick Two You Ent said...

tapi kenapa kita meniru budaya barat... buat mcm santa clouse... manusia2.....

Anonymous said...

ketaksuban pun boleh membawa kepada kesesatan minda dan pegangan...

org kafir juga yang membuat kononnya ade agenda freemason, illuminati dll..x pernah terfikirkah kita dgn ketaksuban kita terhadap propaganda konon2nya itu sebenrnya adalah antara car mereka menyesatkan kita??

jgnlah kita sampai terlalu taksub sehinggakan kita x dpt menilai kebaikan di depan mata...

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

ok..fine, yg mana kata pakcik pakai songkok putis takdek masalah. so, apa function :

a) pakcik versi santa claus?
b) beca terbang?
c) tulisan jawi terbalik not the kesilapan teknikal, dah ada storyboard
d) kenapa perlu ke penang, perak, KL dan singapore? cuba korg search di google bertapaknya freemason di malaysia terletak di negeri mana.
e) bunga teratai? ni budha.

jgn ingt kita pandang negetaif dlm iklan ni. masalahnya iklan ni mmg doktrin di bawah minda sedar. menunjukkan agama sama. pluralisme.

monavie said...

perkara ni 1 cth baik pabila dari dulu tak ditegur maka akan menjadi lebih teruk. sape ingat masa kongsi raya mula diperkenal pak raya=dewa ching ming (apa tah dewa rezki) duk bagi angpau sampai la pak raya=santa claus masa raya dkt xmas. skrg pak raya dah terbang lak. moh kite tanya pendapat ss harussani apa yg harus apa yg haram? jangan niat2 jahat ni dibiarkan dengan membela cuma memberi alasan tengok secara positif kerana jika tidak diperbetulkan maka akan jadi lebih teruk 10 thn akan datang seperti pak raya lebih 10thn dulu. tv3 dah byk terpesong mcm singgah sahur masuk bilik tidur pompuan & ikut muka mesti ada yg dah baligh tak ke melanggar batasan. WA

Anonymous said...

sape yg kata kononnya ada freemason mmg knowledge 0 tak pernah membaca langsung. org yg tak tau elok diam je drpd bercakap akan menonjolkan kedangkalan diri

Fatin Husna said...

mohon permission 2 share

Anonymous said...

ape yg anda tahu ttg freemason?

mfrstudio said...

@monavi, saya pernah wawancara SS mufti perak Ust Harussani tahun 2008. beliau adalah penentang pluralisme yang konsisten sejak idea kongsiraya , deeparaya dipromosikan.

pada sesiapa yang berasa iklan ini tak ada impak apa-apa malah cuma memandang positif iklan ini, saya nasihatkan anda hisab diri masing-masing. adakah anda sudah hilang sensitiviti iman anda? Aidil Fitri bukan persoalan perayaan macam agama lain, Aidil Fitri adalah ibadah dan tuntutan besar berkenaan dengan iman dan taqwa. Sebab itu haram berpuasa pada Aidil Fitri. Menyambut Aidil Fitri adalah ibadah. Adakah boleh kita ibadah kita dikreativitikan dengan gabung2 unsur agama lain? pelik.

kepada akhi fairuz, saya puji sensitiviti anda. namun anda sudah terjerat dengan penulis ini. Baik anda kaji semula hujah beliau berkenaan dengan illuminati itu.

Perak memang ada loji freemason,tapi bukannya di teluk intan seperti yang digambar oleh menara condong itu. Loji freemason di perak adalah di Ipoh dan Taiping.

banyak lagi hujahnya dangkal. kalau betulpun freemason di belakang iklan ini, maka mereka akan ketawakan anda sebab bagi tafsiran yang tak tepat.macam orang buat filem, tapi pengkritik menafsir filem itu dengan tafsiran yang melebihi dari apa yang ingin disampaikan pengarah. tentu dia akan ketawa geli hati.

abaikan hujah2 teori yang belum kita pasti. apa yang kita pasti adalah usaha pluralisme 1malaysia memang ditonjol terang terangan.

itu saja sudah cukup untuk membantah iklan ini.

Anonymous said...

Hnya golongan yg naif dan dangkal sahaja tidak berani memberikan pendapat..hanya berdiam diri..ataupun ade dikalangan para komentar sendri yg memusuhi islam??

Anonymous said...

Ape kate kite masing2 bersyukur sebab dlm diri ade rase nak tegakkan agama.. ni baru pasal iklan dah nak bertelagah.. mmg perlu kite risaukan agenda2 tersembunyi yg mampu menggugat islam.. tp rasenye lagi elok kalo kite sendiri yg cube betulkan diri kite terdahulu.. insyaallah kalo sume org tanamkan sikap yg jujur terhadap agama dlm diri masing2.. dtglah raja pope pon, insyaallah iman kite akan sentiasa kebal dan tidak terpengaruh dgn agenda2 yg boleh menyesatkan kita..

Anonymous said...

Kalau tgk iklan ni time tgh stoned/mabuk todi, memang la bleh nampak macam-macam...Ha ha ha ha...

mfrstudio said...

contoh hujah yang tak tepat adalah mengatakan iklan ini dibuat oleh illuminati tapi dalam masa yang sama menafsirkan pak tua beca itu pope yang mengajak kepada kristian.

siapa yang kaji illuminati pasti tahu, kristian memusuhi illuminati kerana mendakwa illuminati membawa enlightment lari dari doktrin kristian. macam mana pula illuminati boleh propagandakan kristian pula?

jangan terikut jejak orang yang terpengaruh dengan penulis teori konspirasi. asalnya tema-tema illuminati dan freemason ini dipopularkan oleh penulis kristian dalam melawan arus moden sekular yang cuba membongkar doktrin kristian yang bercanggah, tahyul dan tak rasional.

biar kristian saja lawan dengan freemason dan illuminati.kita tolak kedua-duanya dan tak rela jadi penolong kristian dan yahudi pula popularkan tema-tema teori konspirasi dunia ini.

Anonymous said...

mungkin tv3 salah konsep mengenai konsep '1 malaysia'. taksesuai nak tonjolkan konsep 1 malaysia dalam perayaan umat islam. jangan fikir terlalu negatif. cuma yg tulisan jawi tu trbalik tak patut lah. sedangkan beca takterbalik.biarlah hari raya khas untuk umat islam. tkperlu cmpur dengan perayaan dan kepercayaan agama lain. kalau nak buat kaum lain merayakan bersama masih boleh diterima. tetapi kalau bercampur agama sudah melampau. pihak tv3 harus lebih memahami konsep 1 malaysia yg cuba ditonjolkan.

Anonymous said...

dats y 1st tguk iklan 2 dh pelik dh...iklan apa nie...xpaham maksudnyew...hmm blew dfahamkan dgn cara mcm nie...rs agak terkilanla iklan cmtue dbuat...
apa2 pown kita umat islam jgn terpengaruh....berjuang untuk islam...
selamat hari raya aidilfitri semuaaa...

mfrstudio said...

sekarang kita faham isu sebenar adalah:

1.ada orang islam tak faham maksud sebenar Aidil fitri.(sebab tak faham maksud sebenar Ramadhan- sebab tak faham Islam sebenar-benarnya)

2.1Malaysia tak jelas konsepnya sehingga ada yang beranggapan ia adalah konsep pluralisme segalanya.

tindakan TV3:

1.batalkan iklan (sudah dibuat)

2.mohon maaf pada orang Islam.

tindakan kerajaan:

1.pantau dengan lebih berkesan hal-hal berkenaan dengan ajaran Islam dalam penyiaran program, rancangan, iklan dan lain-lain.

2.ambil tindakan ke atas produksi iklan berkenaan sebagaimana Namewee diambil tindakan (walaupun Namewee juga sudah menarik videonya di youtube).

3. Jelaskan apa sebenarnya 1Malaysia berhubung perayaan di Malaysia.

Tindakan kita:

1. Kembali kepada maksud ibadah sebenar, jangan buat sekadar budaya. (Puasa tak berkesan, Raya tak dapat keberkatan)

2. Tingkatkan ilmu jangan mudah terpengaruh dengan hujah teori, bimbang dibantah oleh musuh hingga islam pula tak dapat ditegakkan.

3. Lebih sensitif kepada sebarang media yang datang pada kita.Jangan asyik nak positifkan segalanya sehingga Islam telah tercemar, masih nak fikir sisi baiknya.Macam kes filem dan drama Islamik yang terang-terang merosakkan iman.

wawan said...

buat mrfstudio (http://www.blogger.com/profile/02733841229958394480)

mengikut bacaan saya pula, illuminati tu kononnya diwujudkan menentang kristian adalah bertujuan hidden agenda.masih igt sebuah filem hollywood di mana 'kononnnya' vatican menentang kewujudan cerita itu??


dan bacaan saya pula (bacaan yang lebih mendalam) menyatakan bahawa illuminati itu sndr menyorok di belakang tabir vatican.propaganda mengatakan mereka bermusuhan tetapi sejauh mana kebenaran propaganda itu..wallahualam

doktrin bergambar adalah cara paling mudah merosakkan akidah.sbb tu skg wujudnya pengaruh2 merosakkan akidah makin hebat di tv spt lady gaga (yang tak mempunyai kekuatan vokal..tetapi begitu famous di radio seluruh dunia - xkira vclip yang sering keluar di mtv dan channel music yang lain)

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

tq guyz..sy akan sertakan nota di sebalik entri ini. sbb sy copy paste tanpa ulasan.

ShaFeeQ said...

Mintak izin nk publish.

Anonymous said...

sahabat2 seagamaku sekalian...
mungkin tafsiran penulis agak keterlaluan sehingga perkara paling kecil pun disebut2...
tp menurut pendapat sy iklan ni mmg ada beberapa perkara yg dpt dikaitkan dgn agenda illuminati...
kalau dilihat 'modus operandi' illuminati yg jelas adalah menyatukan semua agama menjadi satu...tapi dlm konteks iklan ni yg jelas ialah terdapatnya unsur agama buddha, kristian, dan islam yang disatukan seolah2 ketiga2 agama ini terdapat persamaan...illuminati secara halusnya telah berjaya memperdayakan umat islam...mungkin iklan ini hanya beberapa saat tapi harus diingat apabila ia diulang2, lama kelamaan 'unconcious mind' kita akan ikut terpengaruh...fikir2kanlah...

Anonymous said...

aku baca mcm nak gelak pon ada, rasa kesian pon ada, kesian dgn kejahilan dan keangkuhan penulis ni. Fakta2 yg kau guna byk salah dan bercampur aduk. Aku dgn rasa rendah diri dan hormat mintak kau delete je entri ni sebelum org lain terikut sesat dgn fahaman kau ni.

mfrstudio said...

@wawan, anda baca sumber apakah? jika anda membaca penulis teori konspirasi juga maka kebarangkalian tidak benar itu juga wujud.

asalnya, illuminati ini dihighlightkan oleh penulis kristian di kurun ke-18. Contohnya Seth Payson. Tulisannya masih boleh dicari di library dan dibaca hingga kini.

Boleh jadi Seth Payson hanya menduga adanya suatu gerakan bernama Illuminati. Sifat-sifatnya adalah menentang Kristian.

Namun, jangan dilupakan. Di era yang sama ada inteltual dan pemimpin yang mengaku sebagai ahli Illuminati yang dipanggil sebagai Perfectbillist. Sifat keanggotaannya memegang fahaman free thinker.

Jika benar illuminati rekaan Vatican, maka Seth Payson tentunya diupah untuk mempropagandakan akan adanya secret society bernama Illuminati itu, dan Ferdinand of Brunswick yang mengaku sebagai Illuminati juga diupah.

Maka, Illuminati yang mendasari pergerakan Freemason juga adalah upahan Vatican.Kita tahu Freemason hari ini bukannya secret society lagi. Mereka ada bangunan di US yang terkenal, George Washington Masonic National Memorial.Mereka ada logo, lencana, dan sebagainya yang terang-terangan orang boleh kenal mereka sebagai ahli mason.

maka jika semua ini rekaan Vatican saja, maka lebih malanglah penulis-penulis teori konspirasi muslim seperti the wakeup project atau ibnuyaacob yang mengaitkan organisasi itu dengan dajjal.

maka yang lebih parah, kisah-kisah illuminati dan freemason yang kononnya sebagai tentera dajjal itu juga tentulah rekaan Vatican juga. Kerana idea bahawa illuminati dan freemason mengamalkan ritual satanic dibuat oleh penulis-penulis kristian awal-awal dulu.

jadi, mereka yang menyambung kerja-kerja dakwaan illuminati dan freemason ini tentunya menyambung kerja-kerja upahan Vatican.

apa pula jadi bila kita sebarkan hal ini? contohnya sebarkan dakwaan2 di atas yg kononnya ditunjangi oleh illuminati? kita juga tentu menjadi org upahan vatican secara tak rasmi.

lebih memalukan!

kesimpulannya, jika illuminati menentang kristian adalah benar, maka dakwaan hujah dalam entri ini adalah tidak tepat dan memalukan.

adapun jika illuminati dan vatican tidak bermusuh sebenarnya, maka kerja-kerja mempopularkan gerakan illuminati lebih memalukan kerana menyambung kerja org vatican.

Anonymous said...

Islam adalah agama berdakwah bukan agama bertahan.

Ha .. inilah yang terjadi pada akhir zaman. Munculnya ramai 'ustaz' memberikan pandangan tentang agama.

Adapun iklan TV3 tu memang tak wajar tapi menyamakan dengan pelbagai unsur, memang hebat sang penulis menafsir.

Lepas ni, boleh menafsir mimpi orang pula. Oh ya, dari tengok benda yang agak remeh camni, baik kita bising tentang akidah yang mudah dipesongkan.

Kalau nak cerita pasal Santa Claus, tiap tiap tahun aku tengok budak budak bantai layan cite berkaitan krismas kat tv. Takde plak penafsiran, misi memurtadkan muslim besar-besaran eh?

Apa yang pasti, Melayu Kristian sudah bersepah di kota Kuala Lumpur ni dan sebabnya tiada pihak berkuasa yang mahu menceritakan kegemilangan Islam. Kelebihan Islam. Keindahan Islam.

Masing masing sibuk dengan urusan sendiri. Bergaduh sesama bangsa dan bukan semata-mata menuntut kepentingan diri. Bukankah dalam Islam dituntut untuk bersabar dan bermesyuarah/berbincang?

Renung-renungkan dan selamat beramal.

Anonymous said...

Alahai....iklan tv3 ni bermirip kristian konon.

Tu la...nampak sangat mamat yg buat blog ni takde kerja.
Bangang betul!

manusia said...

Aku tak rasa wajar korg bangang2kan orang yang share maklumat ni. Apa motif korang mengamuk sakan? Lebih2 lagi di bulan Ramadhan ni.. PENGARUH MINDA BAWAH SEDAR sememangnya rancangan zionis untuk melemahkan aqidah orang Islam. Hasilnya orang akan pandang mudah etetapan yang sudah Allah swt nyatakan dalam Al-Quran. Sekarang lihatlah betapa ramainya remaja yang rosak dengan zina. Anak2 luar nikah yang dibuang sana-sini. Sebab apa? Sebab terpengaruh dengan ALAT zionis iaitu MEDIA dan saudara Islam yang memusuhi Islam sendiri. Mengambil mudah ajaran Islam & angkuh dengan apa yang Allah dah tetapkan. Harap ramai dapat sedar betapa HALUSnya cara yahudi ini. Memang, mereka yg sudah terpengaruh susah nak nmpak kesan buruk terhadap masyarakat sebab bg mereka ianya perkara biasa ambil mudah dalam ajaran Islam. Tetapi bayangkan anak2 bangsa semakin "sakit" kesan daripada HIPNOTIS ni? Sekarang baru nak terhegeh2 buat undang2 untuk kes buang bayi. Kenapa xikut sahaja ajaran Islam secara menyeluruh? Sebab KEPENTINGAN manusia agama DIGADAI. Lu pikir lah sendiri!

Manusia lagi said...

Umat Islam itu bersaudara. Siapa cakap? Nabi yang cakap. Jadi salah ke bersifat perihatin dan berkongsi mengenai apa yang baik untuk saudara sendiri? Cuba cari video mengenai the Arrival di Youtube. Korang lihatlah sendiri persamaan di Malaysia. Aku ada kawa dari Israel yang tak sokong zionnis ni. Dia sendiri beritahu pergolakan di Thailand disebabkan mereka mengambil penasihat Yahudi. Di Malaysia? Pernah dengar tak pasal isu APCO? Kenapa kerajaan xjawab lagi pasal isu ni? Cuba lihat TV3 yang angkuh dalam isu JOMHEBOH dahulu. Aku tak respect orang yang suka merosakkan saudara agama sendiri. Anak2 luar nikah ni adalah sumbangan daripada kedegilan TV3 tahun2 lepas. Aku harap TV3 ni sedar dan bukannya jadi ALAT semata2. Diorang selesa ke makan gaji hasil daripada kerja merosak dan mempengaruhi fikiran saudara sendiri ke arah kemusnahan? Aku harap ALAT2 ni sedar diri dan mencari kebenaran

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

ramai pulak jd jurucakap tv3 dalam ni.

Najib said...

Salam. Saya bukan lah ustaz nak berceloteh panjang dalam post ni tapi ada sesuatu yang nak kongsi bersama. memang iklan raya ni banyak tafsiran yang dapat kita buat. Lebih lebih lagi berkaitan dengan agama kristian..tapi saya fikirkan motif iklan ni untuk pisah kan pemikiran antara individu. Nak cerita pasal freemason atau illuminati, saya pasti golongan mereka pun sedar yang kita tahu pasal kewujudan mereka dan juga agenda mereka. kesimpulan nya, cuba tengok kat comment2 ni, banyak percanggahan pendapat yang boleh membuat kan kita bertentangan dengan satu sama lain dan membuat kita tidak berpuas hati antara satu sama lain. Di ulangi "BERTENTANGAN". Bukan kah ini salah satu agenda mereka ?

Dilly said...

I think you went over the top lah and even missed a few KEY points. You tried too hard and missed the most obvious.

Pagoda = Buddhism
Lotus lamp = Hinduism
Sleigh = Christianity.

Basically, it's not about promoting conversion to Christian, but rather, someone got confused between religion and race.

Hence, it's a misguided attempt at promoting 1Malaysia.

Ignorant and insensitive, yes. Promoting Christianity/Illuminati - nope.

MomTom said...

baca komen2 yg ada lg best drpd baca artikel ni.
tafsiran yg dibuat sangat melampau.
tafsirlah berasaskan ilmu. bukan emosi. contoh kenapa saya kata berasaskan ilmu ialah, xde fakta yg dikaitkan ngan hujahan tu.

apa2pun, iklan ni memang ada unsur2 yg x kena.

Anonymous said...

Suatu perkara yg tuan2 sekalian langsung tidak sedar ialah Vatican sebenarnya induk operasi The Illuminati. Ini adalah kerana Agama Allah S.w.t yg di sebarkan dr Mula Zaman ke Zaman nabi Isa alaisalam (jesus Christ) telah pon di tewaskan oleh pihak Dajjal yg menguasai dunia waktu itu melalui pemerintahan Julius Ceasar dan Empayar Romnya. Nabi Isa di bunuh oleh Tentera Rom dgn didalangi kematiannya oleh kaum Yahudi yg telah 'menjual' Nabi Isa alaisalam kpd pihak berkuasa Rom. Setelah itu, Maharaja Konstantin Empayar Rom tlh mengambilalih ugama Allah S.w.t yg di gelar CHRISTIANITY yg asal itu dn telah mencampur adukkan dan menerbalikkan ajaran2, amaran2 dn isi kandung kitab Injil sebenar kpd kitab New Testament yg sekarang ini dn tlh memesong umat Adam ke jln menyembah berhala kembali(Lihat didlm gereja2 mereka). Jadi, ugama Allah yg dipegang dn di sebar oleh Nabi Isa sudah tiada. Christianity semenjak pengambilan dn penyerapan Vatican adalah agama bohong, maka ISLAMlah sebenarnya musuh Dajjal dan The Illiminatilah senjata, tentera dan jentera Dajjal merosakkan Umat Adam di dunia ini. Ingat. Dari Talmud ke Injil hingga ke Al Quran, kesemuanya ajaran al Islam Allah S.w.t. Dajjal dan sekutunya masih belum dapat lenyapkan Kitab Suci ini tetapi telah berjaya melenyapkan kitab2 Talmud dn Injil yg sebenarnya daripada kita. Yg ada adalah rekaan yg mempunyai separa persamaan sahja. Hatta, perjuangan Umat Islam menentang Dajjal dan sekutu-sekutunya masih berlangsung dan hampir2 dimenangi Dajjal dgn berjayanya mereka memecahbelahkan Umat Islam di dunia ini dn dgn kehancuran Kerajaan Usmaniyyah yakni kerajaan Kalifah2 Islam. Jadi tiada bezanya Freemasons, Christians atau persatuan Illuminati! Mereka ADALAH SAMA!!! Apa yg saya terangkan di sini semuanya terdapat didalam buku2 sejarah dunia dn agama. selidiklah dn bacalah sendiri.

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

nice discussion guys..:)

Anonymous said...

hmmm...only God knows the best than us..kadang2 diam tu lebih baik dari bercakap..same goes to you Mr blogger..jika anda tak cukup ilmu,lebih baik jangan menulis atau menyebarkan sesuatu,bimbang anda akan menyesatkan lagi ramai Muslims.sedangkan Rasulullah pun kurangkan bercakap..artikel anda memang betul tetapi ada juga tafsiran yang melampau..DAN,ANDA PERLU INGAT,DISEBABKAN ARTIKEL IN JUGAKLAH,TERDAPAT PERCANGGAHAN PENDAPAT DAN PERBALAHAN SESAMA UMAT ISLAM..SIAPA SEDAR UMAT AGAMA LAIN MUNGKIN TERSENYUM MELIHAT KITA BERTELINGKAH..

Anonymous said...

hurm..sudah2 la 2 bertekak..jgn jd islam sma islam bergadoh..org kapir tepuk tgn kt sblah..iklan nie dh sah2 berkonsepkn plurisme agama..aku nk kongsi 1 hadis ngn korang yg bkobar2 menentang iklan nie.." Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr bin al-Ash r.a: “Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “ Allah tidak akan mengambil kembali ilmu (agama) dengan mengambilnya dari (dalam hati) manusia, tetapi mengambilnya kembali dengan kematian para ulama hingga tidak bersisa, lalu orang ramai akan mengambil orang-orang bodoh sebagai pemimpinnya yang apabila orang-orang itu bertanya kepada mereka, mereka akan memberikan jawapan-jawapan yang tidak didasarkan kepada ilmu. Maka mereka akan berada dalam kesesatan dan menyesatkan orang lain.” (al-Bukhari)..ermm..ape y korang phm dgn hadis nie..utk mereka yg mnyokong iklan nie ngn mngatakan kita harus berfikiran positif n mengikut peredaran zaman.."barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka." – riwayat Abu Daud.

Anonymous said...

skrunk ni memg bnyk yg plik2......tpi tfsirn si pnulis trlmpaw melbih-lbih.....bgy sye e2 hnye skadr rekayasa shje...dan klw pown ad mksud yg x sptut nye e2 prlu dslidik trlbih dhulu...bkn mntfsirkn scare ssuke haty....

imtiaz said...

ulasan penulis agak melampau...
x dinafikan bnyk scene yg brmaksud x elok, tp agak2 r..jgn smpai kene gelak free je..hehe

Anonymous said...

jngan lah nk ungkit msa lalu...we just a human...mner thu spew yg buat video rya tuh...dy agma ap kan?,,so, why not just think posive...bear in ur mind if u is islamic person...

Anonymous said...

this is an extremely idiotic and stupid analysis. It reflects on how low the writer of this article really is.

He/She underestimates the intellectuality of the Muslims people who I personally know are capable of understanding and interpreting things wisely and intelligently. At least better than this piece of unfounded and ignorant rants.

Please remember that Islam taught us better than this. Being Muslim is waaaay better than this. Please do not tarnish the sanctity of Islam by churning out ridiculous commentary or 'analysis' like this.

salam.

Ayah Aidan said...

siapa art directornya? which advertising company? kita kena dedahkan ni..sapa2 tau bgtau kita semua..nanti aku belanja makan (itu jer aku mampu)

Anonymous said...

salam...

ermm..trase pelik biler ader org Islam ckp juz think positive.klu sumer org cam anda,xtao la pe nk jadik ngan org islam akn dtang...rase nyer yg ckp gini mang xpnh bace kot pasal freemason ni...iklan tuh mmg trang2 tpesong kot...mcm da dirncang.cuma kite jer xprasan..thanx la pda saper yg mbongkar pasal bnde ni..at least tdetik gak hti ak ni..knp cmtu..knp cmni...serba xkne je iklan tuh...same gak la klu kiter tgok video klip lady gaga..rse cam xkna j...ni juz pndapt..ssungguhnyer mnusia tuh xsempurna..stiap mnusia ader klemahan..jadi,sme2 la kiter igat mngingati sesama Islam..

wallahualam...

BumbleBee said...

TV3 dh tarik balik iklan ni...and just now dlm buletin utama..diorg dh mintak maaf secara terbuka...

for those muslim yg rasa TAK KISAH jika agama Islam dipermainkan...sila mengucap dan muhasabah diri smntara masih dlm bulan Ramadhan yg diberkati ini...janganlah terlalu urban smpai ape sahaja agenda2 x baik kter butakan hati dan terima ajer dan menganggapnya small matter...sedangkan di akhirat nnt, small matter(walau sebesar kuman) tu laa yg akan menentukan samada kter ke syurga atau neraka~

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

persoalan kita masih tak dijawab : http://tafsir-sipenulis.blogspot.com/2010/09/maafmu-kami-terima-cuma.html

Anonymous said...

jarum iluminati ni sgt halus...smpaikn ader yg xsedar...mlah ader yg cuba disedarkn,dgn angkuh membangang2kn si penulis..sedar la wahai mereka2 yg mnyokong iklan tsebot..mlah,tv3 sndiri pn da mntak maaf..xkn la anda2 yg mnyokong nk mnegakkan benang yg basah...

Anonymous said...

sy sokong penulis yg tafsir kn maksod iklan ni....mmg tak salah pon...cube laa tgk betul2 iklan ni mmg dh mcm bercmpur2 dgn perayaan yg lain...ade bunge teratai la..dh cm depavali pon ade,tp mmg de byk care krist dlm ni..santau claus,pope.. mmg tak respect org islam melayu... tolong lah pade sape yg nk sokong iklan ni sedar laa ,,kau tu org islam.. tp aku tak tahu la kau ni betul2 islam atau pun islam dh murtad... tv3 dh mintak maaf that means iklan ni salah lah..tu pon tk taw nk beza ke? aku geram betul dgn ezan,hamba allah(nme je hamba allah,tp....huh!) ,cendiakawan(cendiakawan la sgt kan! hampeh) ,.tapi iklan ni mmg dh tak original utk aidilfitri org islam..iklan ni mcm nk meraya kan krismas,deepavali dll perayaan lain yg bukan utk org islam...AKU TAK TERIMA IKLAN NI! SEBAB AKU SYG KN AGAMA KU.. AKU BENCI SAPE2 YG MENYOKONG IKLAN NI... SAPE2 YG MENYOKONG SAMA LAH KAU MCM ORG KAFIR JUGAK... 1MALAYSIA PUN 1MALAYSIA LAH..TP JGN LAH KITA PON NK IKOT2 ORG YG BUKAN ISLAM... AGAK2 LAHH....

Anonymous said...

SAPE LAH YANG BUAT IKLAN NI ERK? ISLAM KE KAFIR? KALO ISLAM YG BUAT IKLAN NI MMG SAH LERRR KEPALE OTAK NK KENARACUN DGN KAFIR...

Anonymous said...

agak skeptical ko pnye interpretation

Anonymous said...

Saya tak peduli sangat intepretasi itu tapi iklan raya 1 Malaysia ini sangat pelik...amat pelik dan teramat pelik , sedikit rasa diperbodohkan....sangat memalukan.Pendek kata ini iklan terhina....

Anonymous said...

xtao la klu ader yg sokong iklan tuh...xder ksedaran agama lgi k??tepuk dada tnya iman..

Anonymous said...

haha entah la. rasa cam lawak pulak baca benda ni. banyak benda seems normal but diapandang gila negative. come on. nampak tak professional. haha stop wasting our time dude. :)

Anonymous said...

profesional la sgt.. ni la bahana dh terikut dgn budaya barat...nk ikot sgt profesioanl...kau boleh blaahh doh!! benci aku tgk kau kate 'tak profesional' tu... artis pon tk ckp cm tu... ckp je lebihh....

Anonymous said...

klau nk tunjukkan sgt semangat 1 MALAYSIA tu pun tk perlulah smpai buat iklan cmni skali... hari raya berkaitan ngan AGAMA ISLAM sbagai tanda meraikan kejayaan sebulan berpuasa, so, tak perlulah nk ada unsur2 christianity atau buddha atau agama2 lain... i totally dislike this iklah! hehe

Anonymous said...

"haha entah la. rasa cam lawak pulak baca benda ni. banyak benda seems normal but diapandang gila negative. come on. nampak tak professional. haha stop wasting our time dude. :)"

ni lah yg mnakutkn kiter sumer...ko xnmpak ke pe da jadik ngan umat islam skang ni??ak rse sbb org2 yg bpikiran cam ko la kite jadik cmni...cuba la rajin kn diri korg tuh utk search pasal bnde ni sumer.xslh kite mncari ilmu n mnilainyer sndiri..bnde ni wujud..cuma ramai yg xsedar..malah ko boley tergelak biler ader orglen hina agama ko....masyaAllah..istighfar bnyk2..smoga kiter sumer berada dalam keredhaan Allah s.w.t
wallahualam

Anonymous said...

kepada org2 islam yg rasa iklan ni ok n tkde ape2 masalah, aku rasa org tu ada masalah kot...? wlaupun kita ni idup dlm dunia yg urban, educated, blajar smpai oversea, ada phd etc... tp back to the root..kita org islam... islam bukan suruh think -ve. tapi suh kita berfikir secara rasional n bijak.. aku bangga jd org islam wlaupun idup moden tp pemikiran jgn la dijajah dgn anasir2 yg bleh menyesatkan akidah. ;)

Anonymous said...

klau iklan ni takde salah ape2, apasal tv3 siap mintak maaf n tarik balik iklan ni????? pandai2 korang la pikir sndri...

archidea cronixx said...

tak tau pe yg org Islam dlm yv3 suku nie banggakan budaya barat terutamanya kristian... dh ramai kristian dlm tv3 suku yg masih guna nama melayu ke ?

Anonymous said...

tp sbgai umat islam...xbaik kiter tuduh mnuduh sesame kiter..juz bgi pndapat j la supaya kiter same2 bley berfikir..

wallahualam..

baicam said...

tv3 tidak peka, tapi pekak dan tuli.
boikot tv3, menghina umat islam.
mana unit agama tv3?
tv3 dah rosak akhlak.....

Anonymous said...

Assalamualaikum..
Nak mencelah sikit..
Harap korang jangan gaduh2 kat sini pulak..
Tujuan kita mendesak..
Kenapa kita mendesak,sebab kita punya alasan tersendiri..
Tapi jangan buat andaian sendiri terlampau sangat..
Kita desak iklan tu tak ditayangkan balik..
Itu sudah cukup bagus..

Anonymous said...

aku xrasa org yg buat iklan ni sengaja dgn niat tuk menghina islam...mgkin dia cuma mau bt seseuatu yg magical,mggambarkn tentang keistimewaan aidilfitri sbg bulan kemenangan umat islam..kita sesama umat islam xplula bergaduh berperang sesama sendiri...think positif...yg menentukan siapa diri kita adalah pemikiran kita...xplula ditakuti anasir kristian coz akhir zaman nanti,umat kristian akn bergabung dgn kita umat islam d bawah petunjuk Isa n Imam Mahdi..Ingat,Dajjal la sepatutnya kita takuti fitnahnya..Bersatu kita umat islam untuk menentang segala usaha untuk mensesatkn kita...1 yg perlu diketahui....panji2 hitam akn dtg dr sebelah timur....fikir2 kn la da renung2kn....salam

Anonymous said...

Nama pun Blog Tafsir Si PENULIS
So dia akan tafsir ikut suka hati dia jer la..
Memang padan la nama blog dengan tuannya..
Hehehe..

Anonymous said...

Salam..Sebenarnya klu ada sesiapa yg kontra dgn penulis sebenarnya mereka itu jahil tentang freemason dan agama islam sendiri.Tapi persoalanya knapa menggunakan cara seperti krismas?Islam ada identiti sendiri.Adakah pemerintah kita telah dimasuki agen freemason?seperti terbinanya bangunan freemason di JB dan banyak lain-lain negeri diMalaysia

Anonymous said...

to think in a positive way...mungkin tv3 nak buat iklan raya kali ni lebih kreatif dgn memasukkan elemen perayaan lain...setiap org yg menonton akan menafsirkan mengikut pandangan masing2..tapi kalau kamu melihat dgn 'mata hati'...kamu akan nampak sesuatu yg tak kena dgn iklan ni..jgn lupa fitnah akhir zaman sedang berlaku...fikir2kanlah bagi mereka yg hendak berfikir..

Anonymous said...

Kita desak supaya Tv3 tarik balik iklan tu dari disiarkan..
Tapi jangan terlampau pandai2 buat tafsiran sendiri sehingga benda yang kecik2 di tafsirkan jugak..
Andai kata orang yang buat video ni takde niat apa2 cuma mungkin dia terlebih kretif,sapa nak tanggung..??
Jangan kata admin leh tafsir niat dia pulak..

AKU DESAK ADMIN BUANG BALIK POST NI SEBAB GARA-GARA POST DIA NI,ORANG ISLAM DUK BERTEKAK. SO ADMIN PUN SERUPA JER LA MACAM IKLAN TV3 DIATAS. DUA-DUA BENGONG..!!

Anonymous said...

salam..bg aku iklan ini mmg nmpak sgt over ttg knsep 1malaysia, smpi mnyimpang jauh hnggakn agama pn d satu kan..Islam agama suci lagi d redhai-NYA

Pieka said...

Salam.

Nak mencelah gak.
Mmg pd awlnya tgk iklan ni mcm over ja siap terbang2 mcm smbut krismas tp lps baca tafsiran penulis ni rasanya lg melampau kot over nya. Kelakar pon ada. Xkan lah tafsir smpai lelaki berkopiah pon dikatakan pope? haish jgn lah smpy ke situ kok ya pon..

Umat Islam jgn cpt melatah okay. Kaji betol2 smbl buat tafsiran atau ulasan~ ((:

Anonymous said...

Admin ni terlampau over sangat mentafsir iklan tu.
Setiap inci dia tafsir.
Kita gertak Tv3 suruh tarik balik iklan tu dari dia tayangkan sudah la.
Yang si admin ni terlebih over tu kenapa.
Ini la problemnya kalau dah terlebih ilmu.

Anonymous said...

cuma yg aku rase..maybe pihak tertentu sdg bersorak sorai skrg.."ya..umat islam sekarang sedang bertelagah sesama sendiri kerana iklan tu.."

tak salah berbincang psl ni, cuma kita sama2 berdiskusi secara elok ya..salam aidilfitri.. :)

Anonymous said...

sebenarnya bagi saya, tulisan ini membuka mata pihak2 yg masih tidur. the rights or wrongs, rasional ke tak, semua tu debatable & kita pun tak boleh putuskan secara definite.
cuma kita dah start berfikir dan berbincang, ini sudah bagus.

thought-provoking. :)

Anonymous said...

aku sokong iklan ni dihentikan...
tp terlampau over dah analysis tu...
kita ni plak duk gaduh sama sendiri...

ISLAM ITU BENAR said...

Siapa yang bela iklan ini mempunyai mgkin tiada keimanan dalam diri...renungkan lah...sekarang ni dh ramai Melayu murtad...dan org2 munafik memang pandai bercakap.

Anonymous said...

berfikir dulu sebelum bertindak..;)

Anonymous said...

Assalamu'alaikum..

Masya Allah..
Aku paling sedih yang pertama sekali bukan iklan ini..tapi komen ala pluralism n liberalism..

komen-komen manusia-manusia kat sini(anggapan aku orang-orang ISLAM lah) yang masih 'gagah' nak bersangka baik? think positive? pembaharuan? what else?? satu persatu Islam semakin 'diloggarkan' untuk kepuasan nafsu umat akhir zaman ini? ini tanda lemah atau semakin tiadanya iman bagi sesiapa yang mengiakan konsep iklan Hari Kebesaran Islam begini..

Hari RAYA AIDILFITRI adalah hari MULIA..HARI KEBESARAN ISLAM..mengapa kita gatal nak masukkan elemen-elemen karut, luar biasa dan menghampiri teori songsang musuh-musuh ISLAM?? MENGAPA LIBERAL SANGAT??

Di manakah waspada kita? Di manakah risau kita bila tengok iklan maha merapu dan amat songsang dengan amalan Aidilfitri sebenar cara Islam..ada pulak tukang komen yang cakap hal budak tak pakai tudung?? meraban dari topik asal, itu budaklah..yang itu bolehlah bersangka baik sebab budak mana wajib lagi pakai tudung!! Ada juga yang komen hal songkok putih itu tidak mengapa, songkok putih itu seakan-akan topi pope, dan tidak mustahil akan jadi serangan psikologi untuk pesong pemikiran generasi mentah lagi liberal umat Islam kini, kerana konsep iklan ini awal-awal lagi dah karut!!...kalau iklan bakar lemang di kampung di malam hari raya, dengan suasan keluarga pakai songkok putih memang tiada kaitanlah dengan teori songsang.

Apapun, TV3 dan Media PRima memang penganjur hedonisme dan budaya hidup bebas terbesar di Malaysia meenggunakan TV sebagai agen perosak Agama.. tengoklah mana ada stesen TV lain yang tergila2 buat cerita hantu, tahyul, saka sihir melampau-lampau..sehingga kuasa sihir itu kelihatan terlalu hebat, membawa masuk sinetron2 karut dari Indon..

think about it..kita sedang diserang melalu pemikiran..

Anonymous said...

Scene 1 – Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.
a) Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu (betul la tu)
b) Buku – buku dongeng kanak-kanak, kerana inilah yg suka dibaca kanak-kanak.
c) Pondok Buruk Beratap Rumbia – peringatan kepada org-org Melayu di bandar yg leka dengan kemajuan dan kemewahan. Ingatlah kampung halaman dan asal-usul kita.
d) Malam Yang Gelap – melambangkan kesyahduan dan ketenangan.
e) Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) – Nur Cahaya yg banyak kali di sebut dalam Al-Quran.
f) Sangkar Burung – Simbol seorang Islam yg menahan lapar dan dahaga ketika bulan puasa. Tapi boleh juga dilihat sebagai simbol kezaliman manusia tehadap binatang.
g) Tingkap Terbuka – Melambangkan kejayaan setelah sebulan berpuasa. Hanya yg tekun menjalankan ibadah puasa berhak menikmati Aidilfitri yg di luar tingkap.

Anonymous said...

Scene 2 – Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).
a) Mukasurat Bergambar – buku dongeng (lihat scene 1).
b) Mukasurat Jawi terbalik – producer iklan lalai (letih berpuasa).
c) Beca Merah – Samaran bagi kenderaan ahli-ahli Umno. Ini membuktikan usaha2 bodek kerajaan dan parti pemerintah.
d) North Star – Bintang yang menjadi pedoman ahli-ahli pelayaran, termasuk ahli-ahli pelayaran Islam.

Anonymous said...

salam..

bagi aku iklan ni sangat mengarut sbab kononnye nak tunjukkan konsep 1malaysia, tapi agama yang dipersendakan.

pasal laen2 interpretation tu, aku tak nak komen. aku cuma tak puas hati pasal tulisan jawi terbalek tu. kesilapan teknikal? macam tak logik je....

cuma nak cakap, aku slalu teringat episod berapa tah dalam the arrival, yang dia kate, orang yang tak nak percaya sbenanye takot dengan kebenaran.. ayat tu sangat memberi kesan kat aku.. mungkin kah anda2 semua yang terlalu positif dengan iklan ni sbenanye takot dengan kebenaran bahawa wujudnye orang2 jahat kat sekeliling kita yang cuba pesongkan akidah umat islam.. wallahualam..

Anonymous said...

c0baan..! c0baan..!

Anonymous said...

Macam2 komen ade...mmg baca komen2 lagi menarik dari baca article yg ditulis...huhuhu...

Tapi yer lah...1st time tengok iklan ni, bile tgk jer beca tu terus terbayang sleigh santa claus tuh...(rasanya majoriti pn terbayang benda yg sama kan..)

santa claus = kristian
kristian = musuh islam

so nape nak selitkan musuh islam dalam perayaan agama islam?? confius laa...

walaupun saya ni bukanlah dalam sangat ilmu agama, tapi saya tak sanggup perayaan agama Islam diperkotak katikkan camtu jer..sapa yang rasa iklan ni ok je...im speechless.

Anonymous said...

assalammualaikum...
ada beberapa yang saya nak tambah walau dah banyak.
1.kenapa nak cakap perempuan peluk perempuan tuh lesbianism? zaman sekarang memang dah salah ke nak peluk perempuan jika anda perempuan? lain lah kalau adegan diaorang kissing kah, tooott kah.

2.fasal kreativiti takyah ikot omputih apekebende ntah tuh semua.. anda tahu komen tu, tapi tengok jugak drama melayu yang asyik fasal cinta antara kekasih, cinta utk kekasih, cinta demi kekasih. mana kasih kepada Allah? boleh dibilang jumlah drama demikian. itu pun ada terselit kisah cinta manusia. itu bukan budaya omputih yg melayu nk ikot2 kan sangat?

3.isu pemakaian tudung, ya, memang harus dan lebih berat dari harus kita lihat.(wajib sepatut nya). kenapa iklan untuk puasa dan raya baru ada tudung atau selendang nmpak jambul?

4.isu freemason, jika anda tak faham fasal tu, atau touch n go aje faham, jgn hebah mcm dah master fsl tu. kerna, byk penyampaian dlm iklan tidak menunjukkan freemason.
sperti cth yg dianggap illuminati adalah, lampu2. jadi, kat rumah tu kalau ade pasang pelita, sila buang. lampu lip lap raye tuh, buang. tuh dah jadi lady gaga-free mason.
kalau free mason, mana pyramid nya? mana masonic eye nya? altar? kambing? mana tuh semua? kalau hantar iklan kat lady gaga, konfem kena reject sebab tak penuhi kriteria dia.

4.bintang dan illuminati? okay, kalau anda jumpa surau atau masjid ada lambang bintang dan bulan sabit(bulan sabit pun lambang freemason), sila jangan masuk jika anda PERCAYA ia nya lambang freemason. logik tak ayat di atas? jadi, bijak2 kan diri anda.

5. bukit bukau tuh tempat jin? astarghfirullah... maka, Rasulullah saw telah pergi ke gua dan tinggal bersama jin2? mengucap lah wahai penulis. semua benda di dunia, termasuk di luar bumi adalah milik Allah, hak yg hakiki. jgn kita meletak kan hukum ke atas Nya. kita hanya hamba Nya.

konklusi nya, kenapa kita perlu percaya lambang yg konon nya hak milik agama/bangsa lain, padahal ia nya sedia ada pada islam. be a smart muslim, not a stupid one.

p/s: kat klcc sendiri ada simbol2 yg konon dikatakan illuminati. tapi, logik kah? wallahualam.
sekian, wassalam.

Anonymous said...

kalau mcm tu, kena ban semua benda bercahaya sebab bercahaya = illuminated... lol

Anonymous said...

setuju ngan anonymous September 6, 2010 4:39 AM...

penulis bangang.
zzz

Anonymous said...

hmmmm... tlg lah jgn nk pk psl semua nie... bende2 mcm nie hnye buat kite leka... sbb kite sibuk kaji n relate dgn ape je dgn iluminasi nie sedangkan kite x sedar dorg (yahudi) mmg nk kite leka n pecaya sume nie.. n tlg rujuk pge nie:
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fazzariyat.com%2Filluminatiklccislam-dan-kita%2F&h=34e39

Anonymous said...

so tv3 dh mohon maaf n dh tarik balik iklan ni tp aku rasa trpanggil jg klu utk lebih afdal lg biar pengarah plot iklan ni sndiri yg tampil bg komen n permohonan maaf utk kta yg trsinggung ni..berani wat berani tanggung la wei..nk gempak lg jd kn isu nasional coz aku rasa ada baik jg tv3 ni skali skala kena hentam lgpn iklan ini kn knsep 1malaysia yg trlmpau biar org kg2 tu celik mata luas2, tv3 jgn dok bodek lbih2 sgt no

Anonymous said...

tpi klu smua prasan iklan raya ni warna lgsung x de mnunjukkan lambang masyarakat melayu atau islam.. yang dimaksudkan warna hijau.. beca tu pun secara jelas brwarna merah n sngaja disamakan kereta santa..pelita brbunga tu pun mmg nmpak jelas concept buddha..slbihnya x nmpak ketara... siapa producer yg approve iklan mcm ni?? melayu ke bangsa lain.. klu ada jawapan sila kmukakan...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

knp ada unsur2 kristian lak aku tgk...pakcik rambut putih tu..mcm santa clause..ajak naik kude.yg ni naik beskal..isk2..mmg terang2 tiru org kafir..bangang la tv3 ni

Anonymous said...

dari 1 sudut, rasa mcm penulis dah tafsir melampau2. cahaya dari tiang lampu mmg mcm gitu pun bleh jadi salib. & mcm2 lagi la, panjang sgt kalau nak ckp. tapi dari 1 sudut lain, alaa.. c'mon guys, kira ok la ada jugak lagi org yg amik berat psl ni & cuba share dgn saudara seagama dia, mungkin ada yg betul, mungkin ada yg salah, sama2 la kita amik yg betul/pertimbangkan boleh jadi betul, buang yg salah. tak perlu kata penulis ni taksub atau apa2. semua org tau illuminati dah masuk negara kita dah terlalu lama, mmg tak mustahil unsur2nya ada kat mana2. kalau dah dari golongan raja2, sultan2, pak menteri pun ada jadi pak turut yahudi, mmg tak mustahil org telekomunikasi pun ada. mmg ini salah 1 cara paling berkesan nak sebar dakyah diorang - entertainment. betul atau salah si penulis, sy tak amik pusing sgt. tapi mmg MACAM HARAM la iklan ni samada betul atau tak ada tersembunyi agenda mason, kalau nak kata ada pun mmg boleh, mmg ada sket sebanyak yg bleh dikaitkan mcm yg saudara2 dah pun sebut. kalau tak, ya sudah, tutup cerita. tapi, jgn bagi alasan pikir secara positif, jgn nak menghalalkan semua benda, pikir positif ke amik mudah? bkn sekali tv3 berkait dgn benda2 mcm ni, anugerah muzik2 yg lps pun, tgk je la stage & konsep dia mcm mana? dah jadi lebih dari sekali, KEBETULAN KEJADAH APA LAGI?mmg iklan ni MACAM HARAM, jawi terbalik tu bkn kebetulan la, org buat benda ni ada skrip, lps tu buat storyboard, MANA MUNGKIN kebetulan. beca terbang tu pun mmg tak patut, sekali tgk pun dah tau & utk org yg tak amik mudah & nak berfikir, apa psl kena ada benda tu? nak kreatif pun guna la akal waras sama. buat org tua tu dtg ketuk umah budak tu & ajak kuar takbir ramai2 pun OK APA. lps tu yg lain join, ramai2 jln kaki redah gelap jln kampung, lintas dari rumah ke rumah, ada scene org tgh bakar lemang, nyalakan pelita, kacau dodol ke, lps tu diorang senyum kat org tua yg tgh berarak tu, ha tak ke ada jugak unsur raya zaman dulu? ada jugak unsur cahaya (pelita)& org nak kait dgn mason pun susah. sy cuma kasi contoh la, sebab byk lagi cara lain, APA PASAL IKLAN NI KENA MCM TU? org tv3 yg approve tu pun, boleh jadi dia mmg dah tau & sengaja, boleh jadi dia taktau dan tak tahu menahu psl agenda mason. yg patut ditanya ialah SAPA YG BUAT SKRIP IKLAN NI? tgk pulak dari cara dia explain, tgk track record dia yg lps2, grad dari mana, kita boleh tahu dia bijak ke bodoh. byk lagi kalau nak ckp, tapi sudah la, kang ada yg cantas pulak.

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

Guyz, kita perlu mendesak tv3 supaya mengeluarkan kenyataan rasmi siapa dalang di sebalik iklan ini. terutama scene yang melibatkan tulisan jawi TERBALIK!

Anonymous said...

sudah sudah la tu.
jgn la nak hebah kan perkara ni.
kajian terlampau!
kajian tak patut!
buat la keje lain...

Anonymous said...

Yang bertanggungjawab iklan raya TV3- Sila letak jawatan!!!

Anonymous said...

pengarah iklan ni bangsa cina... douglas namanya.. pangkat pengarah kreatif tv3

Anonymous said...

diucapkan terima kasih kpd penulis kerana ada jua umat islam yg peka kepada perkara yang kita lihat kecil seperti ini.. kadang2 ad jgk orang yg x menyedarinya.. dan mempertahankannya.. sedangkan perkara kecil seperti inilah yang perlu kita cegah drpd rebung lagi.. lebih2 lagi berkait dengan agama ISLAM.. jgn kita beragama ISLAM sahaja tetapi tidak mempertahankanNya.. perkara2 yg tersirat mcmni mgkin kita x nampak tetapi bersyukur kerana masih ada insan yang dipilih olehNya unt menyedarkan kita manusia yg serba leka ini.. Alhamdulillah..

Anonymous said...

buang je iklan ni drpd terus ditayangkan.. terima kasih kepada pereka tersebut yg btungkus lumus unt perayaan orang lain.. tp tiada kejujuran.. ingat, pepatah melayu sikit2 lama2 jadi bukit.. macam tu la jgk dengan cara ni.. makin dibiarkan nnt, lebih byk cara seperti ini digunakan oleh agama lain unt mpersendakan agama ISLAM.. kepada individu2 yg terus mempertahankan iklan ini fikir2kanlah..

Anonymous said...

salam...
ader yg ckp iklan ni xder unsur2 mason..klu berfikir secara logic pn,xkn la dorg nk letak terang2 masonic eye,altar, piramid dan sbgainyer...ni la yg dikatakn cara yg paling halus..xkn la dorg ni bodoh sgt nk letak mnde2 kejadah tuh trang2..yg pasti iklan ni berselindung disebalik satu tema iaitu 1malaysia..tp sbenarnyer ader mksod tersirat...

lgi satu,perayaan Aidilfitri ni perayaan kebesarn umat islam.. Islam agama yg suci...haram kiter nk samakn ngan agama lain sbb agama Islam agama yg benar..haram jugak untuk kiter mbesar2kn perayaan agama lain..sbb biler kiter merayakn perayaan agama lain dgn niat utk memeriahkn agama tersebut,bley jatuh kafir..ini kn pulak mnyatukn semua agama..istighfar bnyk2..

kpd yg masih nk berfikiran positif,cube2 la renung2 kn..

meby xsumer tafsiran yg dibuat sipenulis ni betol..tp si penulis ni mnusia gak..xlari dari melakukn kesilapan..xder seorg pn kat dunia ni sempurna..jadi,tu lah gnanyer perbincangn diadakn..

alhamdulillah,iklan ni da ditarik..at least,usaha si penulis ni gak,dier dpt mnyelamatkn minda umat islam terutama kanak2 dari dicemari anasir2 yg x baik ni..

p/s - ni juz pndapt..klu ader yg tersalah,sila betolkn..

wallahualm..

Anonymous said...

TV3 peruntukan rm200 000 secara percuma berdakwah utk kristian???

Nampak sgt iklan ni aim kanak2 supaya terpesong dr akidah Islam...

Anonymous said...

baca berita hr ni.. iklan ni dh ditarik balik.. alhamdulillah.. kepada yg memertahankannya.. jangan sedih.. akan ada ganjaran unt anda nanti.. kerana sikap BAIK anda tu.. mungkin anda dah ditutup pintu hati tetapi bersikap sombong bila ada insan yang ingin menyedarkan anda.. ALLAHUAKBAR..

Unknown said...

yang boleh dikatakan.. iklan ini mmg MENGANDUGI UNSUR2 YG MENCURIGAKAN... bear in mind, X SALAH JIKA BERINGAT.. just,yang PENULIS artikel diatas CAKAP 2, X SEMUANYA BETOL, but.. to some extends.. sesetengah idea yang diketengahkan 2 ade BETOLNYA..

kita dikurniakan Tuhan dgn Akal dan Iman utk berfikir.. Jgn Mudah2 and Bulat2 amek mende yg dihidangkan kepada kita baik iklan terseut, mahupun tafsiran yang diutarakan...

just, berdoa.. semoga kita umat Islam akhir zaman , x bergadoh sesama sendiri dan tertipu dgn tipu daya Dajjal yg licik itu... Amin..

p/s- tolong check pengarah tv3 yg buat iklan 2.. mane taw dia geng2 Freemason / Illuminatist kew??? who knows rite??

( rhdonna at mail dot com )

humayra said...

Ada juga pengkomen yg xsedar ye even dah terang2 iklan ni menyimpang..

Ismail Jordan said...

Mungkin Ini juga mereka menggunakan kaedah SUBLIMINAL MESSAGE untuk Saikologi penonton...

Sila Rujuk : http://www.aL-KeLaNTaNy.com/

(masuk ke blog tengk bahagian Subliminal Message)

arief zone said...
This comment has been removed by the author.
arief zone said...

Assalamualaikum kepada kaum muslimin saudaraku sekeliannya... Saya bukanlah ustaz untuk berbicara mengenai agama, bukan juga lepasan Al-Azhar, tapi sekadar berkongsi pendapat. Janganlah kita menganggap biasa terhadap sesuatu yang asing. Umat Islam yang gagah dan kuat ialah umat yang sensitif dan cepat sedar akan dakyah musuh, bukannya terlena dibuai mimpi dunia yang asyik. Saya sedih membaca komen-komen yang menyokong iklan ini, bukan kita menolak kemodenan... tapi kemodenan biarlah mengikut nas al-Quran. Masih banyak idea lain yang boleh digunapakai bersesuaian dengan tema iklan & agama kita. Jika dibuat iklan syampu dengan model tidak bertudung, memang ia salah di sisi agama tetapi ia bertemakan produk syampu tersebut dan tidak menjurus khusus kepada Islam. Harus difahami dari sudut asas tersebut, Malaysia sudah cukup liberal... janganlah menghalalkan sesuatu di atas dasar kreativiti dan kemajuan. Al-Quran dan Sunnah itu tidak akan pernah lapuk, malah sentiasa sesuai untuk semua zaman. Pengaruh kafir memang telah lama tersebar di dalam masyarakat kita dan banyak yang telah dianggap biasa, jagalah minda kita... Kerana terlalu banyak memakan perkara yang tidak diketahui puncanya, kita jadi alpa dan mudah menunduk dari menentang. Setiap apa yang dibuat pasti ada penjelasan tersendiri, sedikit kemusykilan yang saya rasa berat dan ingin ditanya kepada jalan cerita iklan ini;
1. Walau sekalipun tulisan jawi dan bukan Ayatul Quran, kenapa harus diterbalikkan??? Sedangkan gambar beca tidak terbalik, adakah syarikat percetakan buku tersebut yang silap??? (agak lucu jika difikir logik)
2. Kenapa harus terbang di langit dengan beca??? bukan ke beca tu dikayuh di jalan raya??? Memang ada pengaruh dongeng Santa Klaus dari barat yang telah dimelayukan. Tidak cukup ke cerita rakyat kita untuk dijadikan idea???
3. Kenapa pula perlu memilih songkok putih??? bukan ke songkok hitam menjadi budaya kita sejak sekian lama??? Tidak salah bersongkok putih, tapi mengapa perlu ditukar warna jika tiada maksud sendiri. Contoh, saya membeli songkok hijau untuk hari raya tahun ini disebabkan ingin menyesuaikan dengan warna baju melayu ataupun mencari kelainan.
4. Kenapa beca terbang hanya ke Penang, Teluk Intan & Kuala Lumpur? Kenapa tidak ke Kota Bharu, Alor Star ataupun Kuala Terengganu??? Tidak cukup bercahayakah disana??? bukan ke lagi sesuai dengan tema Hari Raya jika di ambil bangunan-bangunan yang menjadi simbol Bandaraya itu, yang kebanyakannya bertemakan kubah??? Jika tidak ke KB, AS, atau KT juga masih banyak kota-kota lain seperti, Johor Bahru, Kuantan, Shah Alam dan lain-lain. Tidak salah memilih KL, Penang dan Teluk Intan tetapi mengapa???
Sama-samalah kita berfikir buruk baiknya iklan ini, semoga diampunkan dosa-dosa kita, InsyaAllah. Selamat Hari Raya Aidilfitri 2010. Wallahu A’llam.

Anonymous said...

"Matlamat menghalalkan cara"
Haram dlam islam.

mujahidah said...

Salam Ziarah :)

Mohon izin copy entry ni ke blog sy ya

Anonymous said...

Musuh2 Islam akan terus-menerus berjuang menjatuhkan Islam walau dengan cara yang paling halus sekalipun. Lets not forget that.

~Laila~

Malaysian X said...

Sdr-Sdri, saya rasa iklan tersebut adalah usaha TV3 untuk memikat perhatian penonton bukan Islam. Nampaknya, bukan hanya ada elemen agama Kristian tapi ada juga elemen budaya Cina serta agama Buddha. Kita boleh tafsir ini sebagai kesesatan ataupun usaha menyatukan semua rakyat Malaysia, tanpa kira kaum atau agama. Salam Aidil Fitri.

Ismail Jordan said...

Mungkin ni juga, mereka menggunakan kaedah SUBLIMINAL MESSAGE untuk Saikologi pemikiran penonton...

Sila Rujuk : http://www.aL-KeLaNTaNy.com/

(masuk ke blog tengk bahagian Subliminal Message)

Anonymous said...

bertapa sempit nya pemikiran korg nie.. patutla bangsa tak maju2 lagi..

Anonymous said...

celaka btol pengarah iklan ni..mempersendakan islam secara terangan2..camne la ceo tv3 ni bleh release menda mcm ni..tak tgk btol2 ke..bangang nk mampus

Anonymous said...

iklan ini telah berjaya melaga-lagakan sesama umat islam... ada yg mempetahankanya.... ada juga yg menentangnya... so fikir-fikirkanlah....

Anonymous said...

Iklan tersebut diterbitkan oleh Pengarah Kreatif TV3, Douglas Khoo Hong Seng dengan kos penerbitan RM200,000 dan banyak menggunakan teknik janaan pengimejan komputer (CGI).

Mana pergi ustaz-ustaz kat TV3?

Anonymous said...

bodoh jugak ye...
apa orang ketawa itu ketwakan Allah...
okey... apa benda juga ko buat, itu mengikut keadaan, mengikut tempat, mengikut suasana, maka timbullah tafsiran masing-masing, bukan main sebut je...
macam kes ni, pasal dia dah kaitan dari awal benda ni dengan penghinaan terhadap Islam, perbuatan memandang ke langit, dan ketawa, dengan muka sinis... buleh pakai lah tafsiran budak nih...

pasal kopiah, memang lah bukan asalnya kopiah itu merujuk kepada POPE... dan takkan kita nak kata semua yang pakai kopiah tu POPE pulak... bodoh betul...
tapi dalam konteks iklan nih... buleh jadi merujuk kepada POPE, atau SANTA...

perlambangan nih, jangan dibuat tak reti...
macam orang putih yang tak suka orang negro... derang panggil negro MONDAY... apa logik dia hari senin ngan negro nih???
semuanya pasal orang tak suka hari SENIN, hari mula start kerja, sekolah setiap minggu...
atau phrase macam... "could you pass me the viNEGAR?" mereka sebut nigger tapi taknak orang itam perasan sangat, cuma nak gelak sesama mereka...
itu perlambangan.. dan subliminal message ni, memang melambak-lambak dalam dunia media...

dan siallah farid ridzuan tu... dia mintak maaf pasal orang rasa tersinggung, bukan pasal kampeni dia dah buat salah... fakkk!!!

Anonymous said...

Pasal tulisan Jawi terbalik.
Pada awalnya direktor iklan inginkan shot mengadap kanak-kanak lelaki tersebut, tetapi ketika editing dia mengubah fikiran dan inginkan shot dari sudut pandangan kanak-kanak itu. Tak disangka olehnya gambar terbalik sekelip mata itu boleh disalah sangka.

Anonymous said...

Salam,
bagi kau iklan tu mmg keterlaaluan la...aku br tgk ari ni kat youtube...selepas kecoh2...rasa aku la korang ni sebenarnya banyak sgt tgk tv........dah ler tu posa tinggal 4 ari lagi ...mari kita mengimarahkan masjid....

Anonymous said...

Scene 3 – Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.
a) Bintang-bintang kecil beraura – Simbolik kepada ‘khayalan’.
b) Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih – Putih lambang kesucian. Mungkin lelaki ini arwah Atuk si kanak-kanak lelaki tersebut. Kanak-kanak itu rindukan Atuknya dan terkhayal yang dia bertemu semula Atuknya itu.
c) Pelawaan Menaiki Beca – Pelawaan menaiki beca je.

Scene 4 - Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan kanak-kanak lelaki tersebut berkhayal sehingga dapat menyelitkan sekali adik perempuannya di dalam khayalan tersebut.)

Scene 5 – Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.
a) Pulau Pinang – Sempat menyelit agenda kerajaan kerana Pulau Pinang kini di bawah parti pembangkang.
b) Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) – Walaupun kanak-kanak itu berkhayal, dia masih mengikut arah yang logical – dari Pulau Pinang, ke Teluk Intan, ke……
c) Kuala Lumpur – Ketiga2 bandar yang disinggahi mempunyai mercu tanda yang begitu cantik jika dihias lampu.

Scene 6 – Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.

Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya. Kondo – Bandar/Middle Class. Budak kampung gembira kerana dapat menarik kanak-kanak bandar bersama dan mengekalkan budaya pulang ke kampung.

Scene 8 – Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang (kalau anda naik beca terbang pun anda tentu tertarik dengan pemandangan keseluruhan, kalau belum pengsan melihat keajaiban beca terbang tu).
a) Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) – kawasan yang nyaman. Setelah sebulan berpuasa, umat Islam akan berasa ‘nyaman’ menjelangnya syawal.
b) Masjid Kecil – kerana lensa yang digunakan adalah ‘wide-angle’ maka kelihatanlah seolah-olah masjid itu begitu jauh.

Scene 9 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid. Mereka amat gembira melihat masjid itu. Mana taknya, masjid itu berdiri megah di sebuah lembah yang begitu indah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke arah masjid itu. Sebuah pondok batu berada di atas bukit berhampiran mereka. Ianya sekadar memeriahkan screen.
a) Bangunan Misteri - sekadar memeriahkan screen.
b) Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk – Gembira melihat masjid tersebut. Menunjuk-nunjuk ke arahnya kerana itulah destinasi mereka.


Scene 10 – Budak-budak Melayu berlari merentasi semak-samun mengikuti laluan bercahaya menuju ke suatu tempat. Close up lelaki separuh abad ketawa gembira sambil memandang ke atas langit (bersyukur kepada Allah).

Anonymous said...

Scene 3 – Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.
a) Bintang-bintang kecil beraura – Simbolik kepada ‘khayalan’.
b) Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih – Putih lambang kesucian. Mungkin lelaki ini arwah Atuk si kanak-kanak lelaki tersebut. Kanak-kanak itu rindukan Atuknya dan terkhayal yang dia bertemu semula Atuknya itu.
c) Pelawaan Menaiki Beca – Pelawaan menaiki beca je.

Scene 4 - Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan kanak-kanak lelaki tersebut berkhayal sehingga dapat menyelitkan sekali adik perempuannya di dalam khayalan tersebut.)

Scene 5 – Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.
a) Pulau Pinang – Sempat menyelit agenda kerajaan kerana Pulau Pinang kini di bawah parti pembangkang.
b) Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) – Walaupun kanak-kanak itu berkhayal, dia masih mengikut arah yang logical – dari Pulau Pinang, ke Teluk Intan, ke……
c) Kuala Lumpur – Ketiga2 bandar yang disinggahi mempunyai mercu tanda yang begitu cantik jika dihias lampu.

Scene 6 – Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.

Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya. Kondo – Bandar/Middle Class. Budak kampung gembira kerana dapat menarik kanak-kanak bandar bersama dan mengekalkan budaya pulang ke kampung.

Scene 8 – Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang (kalau anda naik beca terbang pun anda tentu tertarik dengan pemandangan keseluruhan, kalau belum pengsan melihat keajaiban beca terbang tu).
a) Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) – kawasan yang nyaman. Setelah sebulan berpuasa, umat Islam akan berasa ‘nyaman’ menjelangnya syawal.
b) Masjid Kecil – kerana lensa yang digunakan adalah ‘wide-angle’ maka kelihatanlah seolah-olah masjid itu begitu jauh.

Anonymous said...

usah kerana nak gambarkan konsep 1 malaysia sampai sanggup samakan Islam yang suci dengan agama lain...susah sangat ke nak buat iklan bercirikan Islam tulen...iklan paling memualkan pernah aku tengok kat tv3...tuan CEO tv3 yang bijak pandai tu tolong beri penjelasan sket

Anonymous said...

Salam..

Bagi pembaca2 islam yg bersetuju bahawa iklan ni adalah bagus..anda tergolong pada golongan yg rugi..sesungguh nyer agama anda sedang di hina dan di persendakan..ada elok anda mengkaji dahulu isi kandungan al-quran..sesungguhnye orang yg buta mata lebih mulia dr anda yg buta hati..bg saudara islam yg menentang keras iklan ni..semoga perjuangan kita di rahmati Allah..

afir hamidi said...

hahahahahahahahaha....

sangat lawak la artikel ni. come on la... benda simple suka jadikan complicated. kenapa? korunk tengok iklan ni terus rasa nak masuk christian ke? merepek sgt!

Anonymous said...

"usah kerana nak gambarkan konsep 1 malaysia sampai sanggup samakan Islam yang suci dengan agama lain.."

Agama lain x suci ke bro?

Xde agama mana2 yg m'ajarkn kita utk m'diskriminasikan agama yg lain. Biarpun kita syg & taat dgn agama kita, jgn lg kita balik kpd zaman2 dulu di mana sikap semangat kesukuan yg m'lampau terjebak dlm khalayak org ramai

Anonymous said...

Sigh...
Kenape extreme sangat tafsiran kamu?
Saya tak tahulah kalau org lain ade terpikir mcm saya masa 1st time tgk iklan tu, tulisan jawi terbalik is actually maybe an article? Newspaper cutting? Buku dongeng zaman dulu die jumpe dalam peti atuk die? Thus explaining the picture of the becha? Ye lah, sapa ngaji Al-Quran sambil tgk2 gamba lain?

Kalau risau iklan beberapa seconds ni boleh merosakkan akidah, suruh TV3 tarik balik drama melayu make-up tebal rebut company bapak je keje pikir pasal duit, cinta sakan kat university memanjang bile bebudak patutnya focus on getting a degree/diploma 1st, pontianak lompat kiri kanan atas pokok, mermaid dr kerajaan laut hapekejadah tuka jadi manusia etc, tak ke tu smua lagi membuang masa, tahyul dan membodohkan audience?

Since people now dah start "peka" dgn iklan a few seconds, I hope next time korang boleh tolong rakyat Malaysia dgn membuang pulak program2 menjatuhkan IQ kat tv.

Anonymous said...

Salam..
"Agama lain x suci ke bro?" << soalan sebegini sgt merisaukan bila datangnya dari org islam sendiri.. jawapannya >> Ya, mmg semua agama lain tak suci..
ISLAM SATU2 NYA CARA HIDUP UNTUK MANUSIA!!

Umat Islam mmg sgt perlu berhati2 pada masa sekarang. Iklan yg tak sampai seminit bole memberi impak yg lebih dari filem 2jam!!

Iklan ditonton berkali2 dalam masa sehari, ini akan meninggalkan kesan pada minda separa sedar. berbeza dgn filem/drama yg kita tonton sekali dua ja.. minda separa sedar yg akan drive cara pemikiran terutama budak2..

So.. hati2 lah umat islam sekalian..

kepada yg berusaha TAHNIAH!! dan teruskan perjuangan

kepada yg dok menyesatkan org semoga mendapat hidayah ALLAH

wassalam

mfrstudio said...

Melodi Raya 2010 antara program yang diwar-warkan oleh TV3.

Bertindak sekarang untuk membantah apa-apa aksi yang bertentangan dengan semangat Aidil Fitri dalam apa jua program TV syawal nanti.

Jika kita berjaya, inshaAllah misi mengubah keseluruhan industri hiburan dan penyiaran yang dikuasai muslim supaya kembali kepada semangat Islam sebenar akan berjaya.

Drama, Filem, Rancangan Hiburan dan lain-lain. Ayuh bantah dan protes supaya akhirnya mereka benar-benar mengikut suara IMAN YANG KIAN MARAK.

Jangan sensitif apabila boleh kait dengan Illuminati saja, tapi tak sensitif pada liberalisme dan pluralisme juga hedonisme yang lain.

Anonymous said...

Salam . kepada yang sedap2 komen ,
gunakanlah hujah beserta dalil aqli atau naqli untuk mem backup iklan ini .
jangan hanya bercakap sesedap hati tanpa menggunakan akal yang bijak .
kita dikurniakan akal yang sihat , maka gunakanlah sebaiknya . dan sebelum bercakap tentang akidah , pastikan sudah mahir tentang akidah islamiah . orang yang tidak mahir tentang akidah islamiah , sudah pasti akan terjerumus ke dalam neraka . ingat ! walau sepatah kita berkata , tetapi kata itu menyebabkan kita backup apa yang dilakukan oleh orang kafir , maka kita tergolong dari golongan mereka .

Maka , marilah kita rujuk alQuran ,

"Wahai orang-orang beriman ! Janganlah kamu menjadikan orang Yahudi dan Nasrani sebagai teman setiamu ; mereka satu sama lain saling melindungi. Barang siapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman setia , maka sesungguhnya dia termasuk golongan mereka. Sungguh Allah tidak memberi petunjuk kepada orang2 yang zalim" Almaidah : 51

Anonymous said...

Islam kan indah.. tak perlu susah2 nak mengagung-agingkan konsep satu malaysia...pahala bukan dapat pun..setakat nak membodek kerajaan...bukan semua masalah rakyat diberi perhatian...mmg cetek pemikiran orang yang mencipta iklan ni.Yahudi licik..berhati-hatilah..dengan perkara tersembunyi begini..walaupun nampak kecil..tp dakyah yang cuba mereka sampaikan...sedikit2 lama2 akan meninggalkan kesan negatif juga.Wallahualam.

Anonymous said...

tafsiran yg berlebihan...aku nk komen yg scene satu saja...1)nape buku yg dibaca dianggap bible?????kalau dianggap sebaliknya xboleh??al-quran ke..kn perayaan muslim..2)pondok buruk beratap rumbia..kenapa perlu ditafsir kemiskinan??kalau kenyamanan xboleh??pk negatif, cari yg mana boleh dihentap...hancur dunia.3)mlm yg gelap...nape x ditafsir dari jahiliah, dicerahkan dengan bacaan al-quran, kedatangan islam??..nk tgk semua org lain salah x susah..btol x????wassalam

PF37 said...

Wahai Saudara, anda byk sgt tgk The Arrival ni. Buku ada gambar pun anda kata Bible. Haiyohhhh. Maaf, karya anda ini penuh dgn mitos dan kebodohan diri saudara. Sigh. Sila bgn pls?

Mmg video itu tak patut dibuat begitu. Tapi takde lah sampai segalanya2 diorang maksudkan mcm saudara maksudkan dalam blog ini. "Pelawaan masuk Kristian". APAKAH?? Byk sgt bermimpi wahai saudara ni.

Mmg salah kita gabungkan agama. 1Agama semestinya x bole diterima. Campur2 kaum takpe. Dalam Islam sendiri, Islam x sarankan umatnye utk mengagungkan kaum, tapi laungkan Islam dgn kuat.

Tafsiran saudara, sgt berlebihan, dan tanpa ada dasar2 yg teguh. Saudara perlu bgn, dan jgn jadi bodoh. Sekian

intan223 said...

penulisan anda menggambarkan siapa diri anda ye?

i think ur thinking is way too detail. analisis yang berat sebelah. kita ni hidup dalam negara yg pelbagai agama. how do u expect people to convert to islam kalau analisis remeh macam ni yang saudara tunjukkan? orang bukan islam akan cakap, ok fine, it's like christmas, but so wat? as long as akidah kita kukuh, kepercayaan kita kepada Allah tetap kuat, tak mengapalah kan? orang bukan islam akan memandang islam sebagai agama yang susah sebab pemikiran cetek saudara ni.

kalau saudara nak ban iklan ni, tapi beratus2 orang islam di luar masih buang anak, apa bezanya?

fikir2kanlah. jangan jadikan islam sebagai melayu. islam itu indah.

mikoto_ryu said...

ade je iklan yg boleh membangkitkn kemarahan.. tau la 1 malaysia.. tp agama xle la campor aduk skali.. bengap..sape yg wat iklan ni..dah tu..org2 yg blakon iklan tu terima je blakon dlm iklan2 gtu..ke mmg da murtad???org murtad hukum nye bunuh je..xde soal byk.. =_=||

Anonymous said...

Salam.

I am working in the creative field in Malaysia. As much as i dislike the ad, i think the way u dissect and review it is wrong. It gives wrong impression for muslims who tend to swallow whatever they read. First of all in no way does the book says it's a bible. It might be a story book with jawi writings. Of coz it's wrong for it to be upside down, the creative director should answer why it's like that. Lesbianism? Are u kidding me? How can we forge love among us if an innocent child friendship is considered as homosexuality. And the issue of Illuminati is just really out of the question. Lately i noticed Malaysians pretty obsessed with this issue..but really i don't think thats the case in here.

This is only my opinion. I just want people to ponder and think with their brain, and don't just swallow things. As long as we have faith in Islam, this ad doesn't mean anything and will nvr affect us..

Anonymous said...

assalammualaikum..
saya nk smbung lg.
wahai sahabat, wahai rakan dan taulan. marilah kita bersih kan hati. bersih kan segala dlm diri dari kita dok kutuk situ sana. kerna, hati yg kotor memudahkan pihak lawan menguasai diri kita.
bukan kah kita tahu tentang perihal itu? sedikit pesanan dari apa yg saya belajar dari kecil.

1. islam tidak pernah mengajar kita membenci agama lain.

2. islam tidak pernah mengajar kita menuduh yg bukan2.

3. islam tidak pernah mengajar kita berhujah tanpa asas.

4. islam tidak pernah mengajar kita utk menukar "was-was" kepada "pasti".

4. islam mengajar kita tentang iman. iman kpd Allah, Rasul,kitab.
mudah, bukan?

perihal komen pembaca pula.
1. fasal 1malaysia, saya rasa faham dgn pndangan kamu. penggunaan nombor 1 bukan? mmg freemason menggunakan "1" sbgai simbol mereka. ia digunakan dlm phrase, "GOD IS ONE". ya robbi, kafir pun tahu Tuhan itu satu. kenapa ia jadi isu kepada kita? mmg Allah Maha Esa, yg Satu. tiada anak dan diberanakkan.

2. elemen2 freemason diserap kan secara halus. ayat ini keluar tatkala saya ckp tiada masonic eye, altar, kmbing dan sbg nya. tapi apa yg ada pd iklan ini yg menunjukkan ada elemen freemason? sila hujah kan pendapat anda.
(saya tertarik dgn hujah hebat dari anonymous pd September 6, 2010 3:09 PM ).

3. perihal santa claus? merah itu santa kah? saya ada terbaca pembaca komen tentang UMNO. logik juga kerna, kerusinya warna merah. kerusi merah=undi UMNO. logik juga. kenapa tidak kita terfikir dgn agenda politik malaysia?


4. POPE itu digambar kan dari org tua itu? Astarghfirullah... berdosa wahai sahabat.. warna putih dipilih kerna suci. kalau tidak, kenapa telekung wanita, kain yg dipakai ketika mengerjakan haji, kain kafan berwarna putih?.
dan, pope tidak memakai kopiah demikian, ia nya disenget kan keblakang. sperti Yahudi pakai topi/cap. cara pemakaian ini obvious kalau diaorg pergi ke bar mitzvah.

5. "kenapa KL dipilih dlm scene?". kalau sya tnya, apa ibu negara malaysia? :-)
kenapa pula dgn PP dan teluk intan? saya setuju dgn pendapat pembaca yg mengatakan, tmpat2 itu ada mercu yg menarik. tidak menjadi isu pon. lain lah scene tunjuk obelisk kat putrajaya itu.

selain nya, jika saya ulangi JIKA ada iklan yg ingin menyampai kan mesej freemason , murtad dsb, adakah kalian dgn terebuka hati nya tertarik dgn ajakan mereka? tidak kah kita terlupa dgn saudara baru kita. kecik hati mereka jika lihat islam seperti ini. islam itu indah, jgn lah kita cemari kan ia.

ayuh rakan, sahabat dan taulan, perbetulkan aqidah, iman dan segala2nya dari diri kita.
kuat kan iman. teguh kan pendirian.
jika benar iklan ini ada unsur yg terpesong, marilah buat solat hajat supaya kita tidak terjebak.
insyaAllah.

sekian, wallahualam.

Anonymous said...

from : an anonymous September 7, 2010 2:34 AM
to : another anonymous September 7, 2010 2:10 AM .

i totally agree with your opinions. not Malaysians are too obsessed about the free mason things but to be precise those are the Malays, the Muslims. we tend to waste our time to debate about free mason but when do we discuss about Islam itself?

regarding the lesbianism, it is so ridiculous and stupid. from now on, nobody can hug "anybody". "anybody" includes your mom, dad, sisters,brothers. dont hug them. LOL. next time, when an ad shows someone hugs a cat, it'll be a real big deal. so, watch out!

khair_umr said...

Assalamu'alaikum wbt

Apapun yang diperkatakan admin mempunyai kebaikan agar segala hati2 yang tertutup, telinga2 yang pekak, mulut2 yang bisu serta mata2 yang buta kembali celik bila mana perkara yang melibatkan agama menjadi isu yang sensitif dan dizahirkan dengan iklan yang sememangnya menjadi persoalan apa motif, misi dan visi iklan tersebut diadakan. Bila mana hal2 yang melibatkan agama Islam termasuklah iklan2 media diarahkan oleh orang2 bukan Islam, beginilah natijahnya. Dan bila mana ada hamba2 Allah swt yang berani menegur kelemahan sesuatu perkara [seperti iklan tu], timbul pula perbalahan pendapat sama ada Islam dengan Islam atau non pun masuk campur. Alangkah sedihnya bila orang Islam sendiri mengutuk orang2 yang menyelongkar hakikat sebenarnya apa yang tersembunyi disebalik iklan tersebut. Terlalu nampak dengan jelas tahap pendidikan agama [bukan sekadar sekolah rendah belajar subjek agama Islam dan di sekolah rendah agama atau taski!] yang sepatutnya wajib dipelajari hingga ke tahap yang tinggi oleh kita semua adalah rendah malah SIFAR akibat asyik menerima segala pembaharuan tanpa selidik terlebih dahulu apa kebaikannya kepada agama terutama IMAN kita. Jadi buat semua umat Islam yang sokong atau tidak mengenai perkara ini, sepandai mana pun kita tapi jika tidak pelajari ilmu agama dan tidak mengamalkannya, ibarat tin2 kosong yang sentiasa bising. Kepada admin, teruskan usaha anda. Abaikan lalat2 yang tidak senang dengan apa yang anda usahakan, dakwah itu bukan mudah tetapi manis akhirnya. Salam 1 Aqidah!

Anonymous said...

sumpah tak faham dengan orang yang backing iklan ni pastu kate, this is only an ad, kalo tengok a few sec, takkan la teringin nak masok christian. hello.. this ad is obviously meant for the children, mulims khususnye. budak2 iman dorang cukop kuat ke? belajar agama baru iqra' kan? laen lah kalo yang dah dewasa, memang lah reti berfikir. and orang yang cakap, kat luar sana masih ramai orang islam buang anak. ye, memang. habis tu kau nak tegah orang buang anak tanpa tegah benda2 laen, gitu? takkan nak fokus pada satu masalah pastu biarkan yang lain. yang kita boley kekang, kita kekang. kalo semua benda nak anggap remeh, last2 di mana letaknya islam kat dunia ni? hm.. tolong lah jangan kata iklan ni tak melampau. tak nak setuju dengan tafsir ni, sudah. aku pon tak setuju jugak sket2, tapi takde lah sampai nak menyokong iklan ni and kata iklan ni remeh.

Anonymous said...

ramai yg berpendapat penulis dah menyimpang jauh...merepek la...ape la....tp xpulak korang bg hujah2 bg menyokong pendapat korang tuh... no wonder la.. sejak dr zaman-zaman dulu lg...zaman nabi, zaman ambiya', zaman sahabat, sehingga ke hari ini...apabila kebenaran dan sesuatu ilmu yg baik yg manfaat nak disampaikan..akan ditentang... ditentang ngan sape? ngan golongan sesama sendiri...haa..inilah contohnya.. jgn kita masih mewarisi pemikiran jahiliah di zaman dulu kala... kerana jahiliah ni lah yg slalu "tau ckp...tp xtau bikin...tau blame...tp xde fakta"
renung2kn bahawasenya kita ni di pihak yg mana?

mengenai..."ala..brape saat je pun iklan nih"... ye mmg..iklan ni mmg pendek.. tp korg mengerti x bhwa...sifat iklan itu sendiri dan tujuan iklan adalah utk mempengaruhi...dengan beberapa saat ni lah dia bole mempengaruhi seseorang utk seumur hidup... dengan pakcik tua dtg naik beca terbang...xmustahil kanak2 akan terpengaruhi bhwa ohh..bila aidilfitri nnt ada pkcik tua dtg nek basikal terbang bwk jalan2... maybe korg akan kata...ape la sgt statement nih...pcya atau tidak cube korang bg anak korang tgok iklan tuh..dan tgok reaksi diorg... iklan tu akan mempengaruhi imiginasi kita...khususnya anak2.. anak2 akan disalah ertikan dgn aidilfitri yg sebenar... kalo korg sendiri xperbetulkan...maka berjayalah iklan tersebut mempengaruhi minda kita...khususnya anak2...

tulisan jawi terbalik..kesilapan teknikal....? itu lg satu statement org yg kosong (0) knowledge... beb, iklan harganye bukan puluh2 ringgit..ratus2 ringgit... iklan 30 saat pun harga mau berpuluh2 ribu ringgit... dlm wat iklan mane ade istilah KESILAPAN TEKNIKAL!! setiap kesilapan akan diperbetulkan sebelum finalise utk ditayangkan... jika scene tu mmg ditayangkan dlm cara terbalik...maka ada AGENDA la disebalik scene tersebut...jgn la jdi golongan pihak yg aku ckpkan tadi ye..

renung2kan....sekian..
salam eidul fitri...

mfrstudio said...

ramai yang bersetuju bahawa tafsiran hujah di atas melampau,sama ada dari kelompok yang menentang iklan ini atau yang tak kisah dengan iklan ini.

lihatlah betapa kelemahan hujah tafsiran boleh memakan diri kita. Padahal jika penulis tafsiran fokus pada isu pluralisme agama sahaja dah cukup kuat untuk menentang kelompok yang tak sensitif dengan iklan ini.
baca tulisan saya:IKLAN HARI RAYA SESAT

saya jemput orang yang tak sensitif dan tak kisah dengan iklan ini atau yang pandang iklan ini positif untuk lawan hujah saya pula di entri saya. saya lebih fokus pada elemen pluralisme agama berbanding isu Illuminati.

penulis hujah tafsiran di atas terlalu obses dengan teori konspirasi.dia adalah mangsa kepada kerja-kerja obses penulis teori konspirasi yang lain pula.

saya harap penulis itu membaca tulisan entri saya bertajuk FREEMASON DAN MUSLIM

semoga dapat kendurkan sedikit obsesan itu.

Affif Fauzan said...

Article ini cukup menerangkan konsep illuminati dan plurasime...........Aidilfitri adalah untuk orang Islam, hari kemenangan untuk orang islam setelah berpuasa selama sebulan, takkan ibadah kita nak adunkan dengan cara org kafir. Memang ada benar dan salahnya dalam tafsiran si penulis ni. Tapi yg lebih penting konsep dalam iklan ini nak halalkan semua cara. Nak rosakkan pemikiran org Islam, tengok orang komplen je dah cukup menyatakan orang Islam ni tak satu hati. Maka kalau benarlah iklan ini bertujuan untuk menghina Islam, maka tafsiran dari blog ini berserta komen2 hebat dari pembaca sudah cukup untuk m'buatkan Musuh Islam mentertawakan kita....hahahahahahaaahaaaaaa. Mereka akan berkata "tengok orang Islam sedang bertelagah,marilah kita hasut dan hasut lagi supaya mereka akan terus bertelagah" lepastu musuh2 dan pembenci2 Islam ini akan meneruskan rancangan jahat mereka, kita pula terus-terusan bercanggah,bertelagah,bergaduh dan akhirnya akan menjadi lemah, Rahmat dan pertolongan ALLAH SWT pun jauh dari kita, knapa kita ni degil sangat? Knapa kita tak ambil pengajaran apa yg tlah berlaku keatas Palestin dan bangsa2 terdahulu.
Tidak kira awak siapa penyokong TV3 atau penentang TV3......tapi kita adalah umat Nabi SAW, dan kekuatan kita ialah bila kita ikut 100% sunnah Nabi SAW.....ini bukan janji saya tapi janji dari ALLAH SWT untuk umat ini. Maka hari ini bila kita tak ikut sunnah Nabi SAW kita akan ikut cara kehidupan selain dari sunnah Nabi SAW, kita bahkan bangga dengan cara musuh2 Islam, Maka ALLAH SWT akan cabut kehebatan umat Islam dan umat Islam akan ikut telunjuk musuh2nya sendiri.....Subhanallah.

Kita tengok sendiri bila saya tulis macam ni pun masih ada orang Islam sendiri yg tak suka,Orang Islam sendiri akan menentang orang Islam,mcm manalah kita nak Jadi kuat.........Jadi saya mintak maaf bnyak2 jika komen saya ni dah terlalu jauh.

abu said...

merapik jer.. memang ler iklan tu tak sesuai.. tapi huraian atas ni keterlaluan..

Affif Fauzan said...

Tengok......kan dah cakap.mesti ada yg komen tak suka dan benci......mintak maaflah En.Abu kalau sya salah....Niat sya nak kita umat Islam ni bersatu dan satu hati je mengikut Sunnah Nabi SAW. Tapi kalau ni pun En. anggap keterlaluan mohom maaf...selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri daripada saya.Smoga Ramadhan dan Raya Kali ni lebih baik dari tahun sebelumnya.InsyaALLAH

mfrstudio said...

@Affif Fauzan, janganlah bimbang sangat kononnya muslim berpecah dan bertengkar disebabkan perbezaan pendapat mengenai iklan raya ini.

saya tak nampak langsung muslim sampai bergaduh disebabkan berbeza pendapat akan iklan ini.kadang-kadang nasihat supaya "jangan bertengkar" di saat tiada siapa bertengkar, mungkin membantu persepsi bahawa "pertengkaran" sedang berlaku padahal tak ada "pertengkaran" pun.

majoritinya membantah iklan ini. masing-masing yang membantah tidak setuju dengan konsep iklan ini.

1. Mereka bantah konsep iklan ini tidak sesuai dengan konsep Raya yang mereka fahami.
2. Mereka yang bantah iklan ini menonjolkan pluralisme agama demi menterjemahkan kempen 1Malaysia.
3. Mereka yang bantah kerana yakin iklan ini propaganda Illuminati atau Kristianisasi.

Minoriti yang bersetuju dengan konsep iklan ini pula, lebih menerima konsep pluralisme agama itu sendiri. Adakah ini suatu yang menghairankan? Memang ada kelompok muslim atau non muslim yang percaya dengan pluralisme agama, jadi logiklah munculnya komen sebegini.

Kemudiannya, isu tafsiran iklan ini.

Majoriti merasakan tafsiran iklan yang dibuat di atas adalah melampau.

Minoriti yang bersetuju dan menyokong tafsiran tersebut. Bagi yang setuju kebanyakan mereka jenis yang menerima saja suatu maklumat, mereka bukan seorang pengkaji. Ada pula yang memang tergolong dalam kumpulan obses teori konspirasi sebab dah bergelumang dengan tulisan mengenai freemason dan illuminati bertahun-tahun.

Jadi kesimpulannya, muslim tidak bertengkar. Sebab dalam ruang komen ini adakah anda pasti semuanya muslim? jika betulpun beragama islam, adakah benar-benar the good muslim?

saya tak fikir kelompok pluralis dan liberalis (islam liberal) itu the good muslim.

jadi muslim yang sebenar-benar muslim itu tak bertengkar pun.malah kebanyakannya bersependapat.

jangan campurkan isu bantahan iklan dengan isu bantahan tafsiran iklan.itu dua isu yang berbeza duduk dalam satu ruang komen yang sama.

kesimpulannya keduanya, marilah tuntut ilmu Islam lagi dan lagi.

Anonymous said...

Salam.

I'm not trying to justify the ad, but i have problems digesting the way it is being dissect and reviewed in this post.

Did i mentioned i don't like the ad? I did. It's wrong, manipulative and gives the wrong impression but not until the kids would like to convert themselves..no. Yes, they're kids but some of them are smarter than us.

So Anonymous frm September 7,2010 @ 3:21 AM, do not worry about our kids, maybe they haven't finish reading iqra' but if they have a very good islam education frm their parents they wouldn't convert. I don't see kids converting but adults do, isn't it?

To mfrstudio, i have read your post. It is much much better than this one. Yes that is supposed to be the issue for this ad, and not illuminati, bible or homosexuality. Hari Raya should be just Hari Raya and not Gong Xi Raya or DeepaRaya and certaintly not Merry Raya.

I'm sorry to the owner of this blog if u feel offended by my view. But i really feel like i should share my opinion because i don't want Muslims to point fingers and came up with unreasonable stuff about this ad.

Anonymous said...

dalam islam.. menyerupai dan meniru orang kafir yang dilarang adalah meniru mereka dalam perkara yang khusus bagi mereka berupa adat istiadat dan apa yang mereka buat dalam agama berupa akidah dan ibadah..
jd knp kte perlu tiru perbuatan n kepercayaan mrk ketika perayaan krismas..

Anonymous said...

Salam Ramadhan,
"Tepuklah dada, tanyalah iman"...
hati-hati dengan kata-kata atau penulisan yang akan mengguris banyak pihak. Sempena Ramadhan yang mulia ni, bersatulah wahai Ummat Muhammad S.A.W. tegakkan kebenaran Islam, skarang dah nak akhir zaman, banyak pihak yang cuba menyesatkan umat Islam, sedarlah wahai kawan-kawan yang banyak komen tanpa ada pengetahuan agama. Tak malukah kita bila agama kita dipermain-mainkan, ditunggang terbalikkan ? Tinggikan martabat Umat Islam, bukan merendah-rendahkan sesama Islam. Fikirlah...

WanFarLee said...

Assalamualaikum, Allahuakbar, Konsep 1 Malaysia TIDAK BOLEH SAMA SEKALI diterapkan dalam perayaan mana-mana agama. Konsep 1 Malaysia yang dibawa oleh PM Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, adalah untuk bangsa, dan bukan keagamaan, jadi iklan ini memang seharusnya DITARIK BALIK oleh pihak TV3, walaupun ulasan ini agak berlebih-lebihan, jangan dicampuradukkan perayaan agama. Sudah terang-terang Hari Raya Aidilfitri adalah untuk UMAT ISLAM yang MENYAMBUT HARI ISTIMEWA KERANA SUDAH KEMBALI KE FITRAHNYA selepas sebulan melawan hawa nafsu yang bergejolak. Sesuai dengan firman Allah SWT, dalam surah Al-Kafirun, ayat 1-6 "Katakan (wahai Muhamad), Hai orang-orang kafir, aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak akan menyembah apa yang aku sembah, dan aku tidak pernah menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak pernah menyembah apa yang aku sembah, bagi kamu agama kamu, bagi aku agama aku.".

Assalamualaikum, Wallahualam.

balkis said...

kesian tuan punya blog ni kene hentam. tapi kesalahan iklan tv3 ni memang nyata ada unsur2 yang diperkatakan. semua org blh mengutarakan pendapat masing2 tapi jaga la adap sopan kita.
semua sedar yg iklan ini memang boleh memesongkan akidah kita terutama budak2.
pada saya usaha tuan blog ni baik dgn menterjemahkan scene2 tertentu. tp tgk sekali imbas memang tak perasan tulisan jawi diterbalik kan. tak mungkin ada kesilapan teknikal sbb sebelum sesuatu dipublish mesti ada semakan.
ramai suruh ikut peredaran zaman menerima kreativiti advertiser tapi ingatlah agama Islam xblh diubah dan x akan berubah kerana ia agama sepanjang zaman. agama yang tidak akan menghalalkan yg haram.
alangkah indahnya kalau tiada TV dan Internet kat dunia ni. kurang fitnah, kurang pengaruh dari tv. banyak sangat benda yang menyesatkan berpunca dari media massa.

selamat hari raya dan maaf kalau terkasar bahasa

Anonymous said...

anonymous September 7, 2010 10:54 AM,

kalau dari kecik lagi budak2 dah terdedah dengan dakyah macam ni, mungkin tak dah besar nt dia membelakangkan islam?

saya tak kata pon budak2 kecik convert. cuma fikiran budak2 boley diracun, mudah diracun, dan boley terbawak2 sampai dia besar.

Anonymous said...

OK LA KALO KORG NAK LUPAKAN TENTANG BUNGA TERATAI, BECA MERAH, AWAN YG MENYALIB MENARA MASJID, DLL.

TAPI CUBA JELASKAN:
1) KENAPA TULISAN JAWI TU MESTI TERBALIK???

2) KENAPA CARA SEOLAH2 NAK AJAK GI BERAYA TU MESTI GUNA CARA SANTA CLAUSE(KENDERAAN TERBANG, SEBIJIK MCM CARA SANTA CLAUSE)???

RENUNG2KANLAH...

Anonymous said...

Betul juga tu...

Lagi satu, ngkorang nak ke nanti anak2 korang cakap:

"Abah2, jom gi beraya.. Kita naik kereta macam santa clause ye? Boleh la abah..bolehla.."

Dlm iklan tu, (buku yg tulisan jawi TERBALIK tu), kan ada gambar beca..

Jadi, kalau anak2 korang mengaji muqaddam contohnye, nak ke nanti anak2 korang cakap:

"Abah, kenapa muqaddam ni takder gambar2 mcm dalam iklan tu?.."

Anonymous said...

Salam..

Bagi pembaca2 islam yg bersetuju bahawa iklan ni adalah bagus..anda tergolong pada golongan yg rugi..sesungguh nyer agama islam kita sedang di hina dan di persendakan..ada elok anda kembali pd al-quran dan sunnah yg tidak akan menyesatkan kita orang islam maka anda akan faham..sesungguhnye orang yg buta mata lebih mulia dr anda yg buta hati..bg saudara islam yg menentang keras iklan ni..semoga perjuangan kita di rahmati Allah..

p/s jangan citer 1-MALAYSIA,citer 1-MELAYU pun tak mampu nak buat lg,ni kan plak nak citer 1-ISLAM!!!

Anonymous said...

salam..skali tgk iklan ni pun aku faham...mmg ada agenda jahat utk rosakkan pemikiran org muslim..mmg melampau dan bengong kpd yg buat, yg luluskan dan yg tayang iklan ni..seperti komen (Anonymous September 5, 2010 1:29 PM)tu komen aku tak setuju sbb apa yg anda bgtau tu la yg diorang nak.kita kena fikir dari sudut lain.

Anonymous said...

http://aulakalimah.blogspot.com/2010/09/kebenaran-di-sebalik-penipuan-dan.html

cube masok blog nie.. semoga kite mendapat kebenannye..

Anonymous said...

Tulisan Jawi terbalik adalah dilihat dari luar tingkap, betul laaaa budak tu baca, tidak terbalik!

goldenlizard said...

Salam.....minta suma bertenang penulis hanya bg pendapat, tk perlu lah kita menyalahkan satu sama lain...yg pntng kita sume umat islam berhati hati dan "BERSATU" itu yg plg pntg...dan tegur lah secara sopan...bgs sume ambil berat tntng agama kita ISLAM, Salah satu sebab iklan ni tk berapa elok ialah kita kena fkr tentang masyarakat islam, ramai yg diluar sana yg kurang didikan agama, kanak2 dan rmi lg...satu nya golongan2 ini mudah terpengaruh dan tidak faham....byngkn konsep sebergini menjdi amalan...apa yg bkl jd pada masa akn dtg...mgkn ada antara saudara yg teguh pendirian dan kuat hati tk rsa ia menggugat Islam....tp sedar lah Faktor dan punca Islam kurang dihormati adalah di sebab kan "Media" so kte sbg Khalifah perlu memastikn dan mengelak sesuatu yg ragu2 dan sangsi, kite sume tahu Prevention better than cure. cadangan saye lebih baik kita elak kan benda yg blh mendtg keraguan...tme Ksh Sume kerana mengambil berat. Alhamdulillah kte dpt lihat kita sama2 bersemangat utk jaga martabat Agama kita....banyak kn Berdoa

Setiuku Admin said...

Banyak aku baca komen pasal iklan raya, Kesimpulan : Jgn buat iklan yg mcm ni, kalau nk buat iklan contohilah mcm TM, Petronas, TNB, PKNS... yang bersifat fitrah yakni ada keinsafan.. dan ending mesti letak Selamat Hari Raya Aidilfitri Mohon maaf zahir dan batin kepada semua muslimin dan muslimat :) kan lebih baik.

BLOG NIH NK PUBLISITI said...

melampau la pemikiran dia nih..kalo pun iklan nih x kene dgn cara dan budaya agama islam dan melayu..jangan berfikir sampai sedahsyat nih,...ape laa..astaghfirullah..tambah2 plak,...TV3 dah memohon maaf banyak..Nak juga dipanjangkan..siap ada upelod fb lagi..sama jugak la keb****an org yg upload dlm fb or tube video nih sbb nak tunjukkan ke budak masa2 depan nnt.. ilmu panafsiran kuat..bila jumpe oang nih ntah smayang cukup ntah tidak,puasa tah cukup tah tidak..aku nsokong ianya tak sesuai TVC tapi tak payah nk tafsir smpi ko nih power sngt..aku designer tau la agak sukar nak menarik perhatian dalam aspek kreativiti..melalui video nih kita tak tau niat dia mungkin nk mencerahkan menghasilkan Visual FX terbaik dgn tajuk SINARI LEBARAN.. SINARI..Berdasarkan Bunga lotus(x silap) tuh,mmg aku x nafikan mungkin material digunakan salah..dan niat tuk dia pamer building tuh merupakan icon negara,pikir jambatan pulau pinang,KL tower,Pusat China pebenda tah tu sudah la..jgn la nak pikir sape kristian berasal dari pulau tsebut tersedut..ko mengusutkan pemikiran..orang kencing berdiri dalam toilet tak nak plak ko tegur???x sopan kan..tunjuk2 jari tuh.//aku nak jumper penafsir dia lah..terlalu baikkah orangnyer..korang kenal ke penafsir ni>???>>DATO HARUN DIN,MUFTI NEGERI ada tak pikir sampai macamni..its a Visual FX bodoh!mik kau..bila DAH DITAFSIR SEBEGINI SO JADILAH PEMIKIRAN ORANG ."EH>>A'AH lA MENYAMAI KRISTIAN.." kalo nk menyamai dah terlalu banyak la dowh! bangang nye...jangan la bawak orag berfikir camni...ko pikir VFX dia cantik suda..nih aku tunjuk dgn Jari telunjuk nih..amacam ko nak maki aku ke?CIS baiklah sngt tunjuk guna ibujari..mmg lah x sopan..tapi gaya tafsir macam berilmu kebal dalam adab dan sopan..kalo sopan tafsiran ko dgn ayat secara baik..
aku x terfikir pun ke situ cuma kita kene berbalik pada niat orang yg TVC nih..takpela komen banyak2 kang cakap aku nih terlalu cetek sampai membelakangkan agama lah pe la...Baik ko bukak isu Kristian Paderi yg bakal membakar AlQuran..(YA AllAH selamatkan umat Islam) Cukup sekadar kita cakap IKLAN NIH TAK SESUAI WAHAI TV3..tak payah nak tafsir segala2..dah la ..lepas nih aku nak panggil org nih tafsir segala TVC yg tersirat dan dalam..BANYAK giler kot berunser Christ,..Cangtik ar dah ada pEnafsir..

p/s: Baca tafsiran Al-Quran lagi baik dari penafsir yg mahu PUBLISITI MURAHAN MENARIK ORAG KE BLOG ko ni..MURAH SUNGUHHHHH>.....CTEKKK...

Penafsir Ganas said...

Hebatnye kau tafsir?mesti baik orangnyer..Masa ngaji kecik2 dulu..nenek ngajar aku mengaji baca Al-Quran,Muqaddam terbalik...sbb dia duk depan ngadap aku yg baca dengan betul..Bila dah besar nih takde plak aku pikir Acik ngajar ngaji aku tuh cuba nak memesongkan aqidah??..eh,nenek tuh x baik lah baca quran duk terbalik..xde plak aku pikir camtuh..KECIK lagi tuh..kalo dah besar nih pandai aku fikir..ia seolah2 dilihat dari tingkap so jadilah terbalik..budak tuh yg tengok betui kn..

Cukup la WEI..NTAH PAPE said...

Pandai budak tuh bercakap iklan ribuan nih mesti di check sbelum difinalise hantar..
aku dalam Creative media sebagai Designer..Kita nih org bawah mengejar Deadline..DAN aku bagi ko software bertajuk Adobe After Effect dan 2 saat mengambil masa berejam untuk diubah..menjadikan hasil terbaik..apatah lagi video uunutk diinvert ataupun diapa.. TOLONG LAH KALO BODOH DALAM BAB DESIGN JANGAN DISEBUT2 PASAL DESIGN K...

Iklan nih tak sesuai dengan kita..dah cukup..tak payah tafsir dahsyat nak mampus..

Aku kalo nak pikir NEGATIf..iklan petronas tuh pun bleyh aku tafsir macamni..contoh iklan lembu yg anak2 dia beli bawak balik dari sungai..apesal ko x cakap tuh nak menunjukkan kemiskinan melayu ke islam ke dgn tunjuk suasana kampung.Budak jatuh tersungkur masa nak kejar abang2 dia tuh..apsal tak cakap haa tuh kejatuhan budak2 dengan keruntuhan dan kelemahan melayu atau islam..BEB...JANGAN PIKIR NEGATIF SNAGAT LA....DAH CAKAP TAK SESUAI DAH LA...AKU pUN STUJU X SESUAI mungkin silap storyboard..tambah lak yg wat orang ape..

Aku Manusia said...

agama tetap agama...beca terbang ko jadikan isu tiru snta clause..yg pengunaan nama ALLAH di benarkan untuk agama len ape kes?xke itu agenda ilumuniti n freemeson..

Anonymous said...

knp kne fikir smpai cmni ? knp lak buku tu bible ? tulisan tu mna tahu huruf jawi terbalik ? klu tgk kt video xnmpk pun . korg download versi full HD ke ? korg ada pegi ke stesen TV3 ke tgk buku tu ? salah ke beca tu kaler merah ? asal korg xkluar kan idea bg kaler lain ke ? suruh tuka pkai evo 8 ke . mna tahu pokok kt blkg beca tu pokok krismas . Pak cik atas beca tu siap pkai kopiah lg kut . janggut pun xde cmna leh jd santa klaus lak . pulau pinang, teluk intan ngn kl bkn ke bende yg nak menunjukkan tempat kt malaysia . brpa ramai la beca tu leh muat . xkan la sbb duduk cm tu lesbian plak jdnya . buka lah minda anda . kita bkn na komen sbb na menyokong sesuatu umat lain tp cuba lah berfikir di luar kotak . jgn jd katak bwh tempurung . sesuatu idea tu ada pelbagai2 tafsiran . xsemestinya org yg buat iklan ni na bg tafsiran cmni . benda2 cmni la yg na menhancurkan semangat perkauman kt malaysia ni . kita tinggal berbilang kaum . kena la saling menghormati . cmna malaysia na maju cmni . crita2 yg masuk wyg tunjuk itu tunjuk ini kita sronok lak tgk . masih bayar untuk tiket . renung-renungkan lah .

Anonymous said...

luahan saya...

agma ttp agma..agma bkanya satu perkara yg bleh d cmpur-adukkan brsma dgn agma lain..x kira lah agma mna2 pn..bkan stu perkara yg boleh dmain2kn..cuba, jika agma lain dicmpur-adukkan..sprti iklan trbut..mgkin penganut agma trsbut juga akn memarahi pihak yg brtgungjwab..seperti yg brlku ke ats umat islam..

bg pndangan sya trhdap iklan nie..mmg sya tdak stju dgan phak yg brtggungjwab..kta dpat lihat ..dri video trsbut..tdak byak cri2 keislaman yg dpt di adaptasikn ke dlm video trsbut ..mlah lebih ditekankn lg dengan cri2 alam fantasy..yg mmg tdak akn pnah trjdi..mgpa prlu brkhayal dgn ilumistrsi sedemikian..tdak bleh kah?? mengunakan cri2 keislaman..bkankah lbih sopan dn menunjukkn islam agma yg benar lg lurus..knpa prlu ada fantasi yg sedemikian..agma islam bkanya agma yg brfntasi..agma islam tue adlah agma ALLAH yg benar..ALLAH yg mnciptakan sgla kjdian dmka bmi ini..jgn diubah2kn setiap kjadianNYA..

sbgai umat islam..jgnlah kita bgduh sesma sndri krna.. islam akn dlhat sbgai agma yg lmah..jdi..hrapan sya agar..marilah kta sma2 brstu jdikn islam sbgai agma yg unggul dan mulia dmka bmi Allah ini...nie adlh ujian dri YANG ESA, kita sbgai makhlukNYA ptut sma2 brstu-pdu menaikkn martabat org2 islam...dan mnegakkn agma yg benar ini...supya kta mnjdi mukmin yg disisi dan direhai ALLAH SWT....WALLAHUALLAM...

Unknown said...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..Izinkan kami menumpang lalu sekadar ingin menjemput sahabat2 sekalian bermuhasabah buat seketika(setiap saat & ketika pun tiada salahnya)..Niat yg ikhlas dan masih berlandaskan Islam dan keteguhan iman itu tidak salah sahabat..Cuma masih ada yg terlepas pandang sekelumit perihal yg nyata, iaitu sentiasa ingatkan Ia kerana Allah tempat kita mengadu seGALA-GALAnya..topik ini amat baik jika dimuzakarahkan bkn dibincangkan dlm suasana yg dingin atau negatif..Ingtlah sahabat, Allah itu Maha Mengetahui..setiap apa yg kita bicarakan mahupun itu yg kita rasa terbaik tetapi jika ada yg terselindung disebaliknya pasti Allah yg Maha Mengetahuinya..
Jadi ingin saya jemput sahabat2 sekalian utk muhasabah sebentar..Berkongsi ilmu itu tidak salah,kerana kite disuruh utk menuntut sunnah Rasulullah malah senantiasa mempraktikannya..waimah yg demikian,mari kita berbalik dr mane asalnye kita dan akan kemana kembalinya kita..pasti kita akan redha n reda(tenang di dlm hati)..sekian sahabat,marilah sama2 kita muhasabah n muzakarah..Wallahua'lam bisthawab..

sue said...

First time tgk iklan ni..sy dan hb juga tertanya2..apakah motif iklan ni..Jika dilihat seolah2 krismas juga..
Apa2 pun thank's atas perkongsian ilmu tu...

Anonymous said...

apa pn.. bg saya, iklan tersebut mmg melampaui batas. adakah kita terlalu tolerate sehingga menhalalkan apa yg haram.. mengiyakan apa yg terang dan nyata itu salah... urmmm akhir zaman la katakan... ala.. dlm hadis nabi dh terang2 dh kata.. suruh ikut caranya... jgn tiru2 agama laen... urmmmm...

Anonymous said...

Salam...x kira ape pun pendapat...yg penting akidah kita jgn terpesong...dalik akli n nakli dah ader...ikut mana yg betul..sanggah mana yg x betul...Al-Quran panduan kita...wasalam

Anonymous said...

salam....apa nk jd ngan dunia skarg.. trbntang luas kita nmpak kristian nk perbodohkan islam.........smpai bla.??? kita kna jga agama suci Allah.... Jnngan smpai kita tunduk dngan umpan yg dberi... hgga mmesongkan akidah kita... ingat la......AL-QURAN panduan kita,untk kita jd org yg mulia d sisi agama..... takbir.!!!!!!!! ALLAHHUAKBAR... AMIN.... WASSALAM

[GM] Smasher a.k.a khairy said...

dari pertama kali lagi iklan ini ditayangkan saya sudah perasan unsur2 yang di gunakan semuanya adalah dari kristian. beca terbang yang sama dengan kereta rusa santa, cuma bezanya basikal dan rusa. apa saudara penulis katakan tu semua adalah benar. penelitian menggunakan akal. bukan sengaja dibuat2.

Anonymous said...

Dulu kecoh pasal Juara Lagu banyak unsur2 Freemason la, Illuminati la. Sekarang ni, iklan Hari Raya plak buat mcm ni.

Dah ramai sgt ke org2 pro Freemason, illuminati kt TV3 ni??? ke jahil sgt sampai tak nampak jahil batil dlm kehidupan?

JAKIM perlu ambil tindakan, tak kan nak berdiam diri je? Mana mufti Harussani? Diam je ke? Benda dah salah ni, bersuara la sikit. Kasila sedas dua. Mende laaa..

Mintak maaf tak cukup sbb dah melampau sgt dah dorg buat mcm ni.

Anonymous said...

paranoid siyot org malaysia, cukup2lah tu.... betul iklan ni ada unsur kristian, tapi berpada-pada la jangan sampai nk interprate semua frame dlm video ni guna kepala otak paranoid kamu tu... nampak sangat ketidakmatangan kamu

Anonymous said...

1st scene@picture kata buku-bible . .
2nd scene@picture kata muka surat jawi trbalik plak . .adakah tulisan jawi dan tulisan arab sama?Depend on individual la tgk iklan . .

Anonymous said...

haizz..bnyknya orang jahil yg pndai berckp zaman sekarang ni..kadg2 bnde2 kecik kita ambil smbil lewa..itulah org melayu..mudah dipengaruhi.

kepada muslimin dan muslimat yg tidak berasa ape2 tntg iklan ni cubalah bwak2 bertaubat, kenali Islam dgn lebih detail..moden la kononnya?? positive thinking?? sah org2 cmni dah lama xamik kesah tntang agama Islam.
kepada individu2 trtntu yg suka amik mudah dlm sesuatu perkara berkaitan Islam..sedarlah fikiran anda sudah dipengaruhi arus kemodenan..SYARIAH ISLAM XPENAH BERUBAH SEJAK AZALI LAGI..XDE APE2 PUN BOLEH MENGUBAHNYA..JGN TERLALU DIPENGARUHI DGN ADAT2 YG SERING DICAMPUR ADUK DGN AGAMA..ASSALAMUALAIKUM

Anonymous said...

salam..

tu bukan jawi. tu merujuk pada kitab Qur'an asal yang tiada baris (sebelum tatabahasa dicipta untuk memudahkan manusia sejagat)
fikir positif adalah dengan mengambil langkah berhati-hati bukan dengan mempertahankan pendapat dengan sifat EGO.
cuba kamu semua buat kajian tanpa kekangan ciptaan diri. selain buku dan internet, cuba berkawan dengan ahli freemason, pope, pnganut christ di pedalaman dan di bandaraya.
Mudah kamu semua dapat jawapan.
Jangan Tolak mentah2 dan Jangan terima bulat2. lakukan dengan akal (kebijaksanaan) dan apabila sedikit keraguan menjadi besar, maka kembali semula pd Qur'an dan Sunnah. iklan itu mmg bahaya terutama kpd kanak2 kerana boleh mempengaruhi minda separa sedar dan generasi akan datang akan rasa familiar. ni dipanggil subliminal message.khas buat golongan kanak2 supaya tiada lagi golongan y pertahankan Islam dan kita semua akan menjadi sama pada masa kelak. jiwa dan jasad dikuasai tanpa sedar.kita hanya akan pertahan kedudukan dan pangkat, kasih sayang sesama manusia y tiada asas.

me said...

slm... konsep 1 malaysia tu bukanke antara buah fikiran apco .. the firm hired by our government for strategic communications ... careful la dgn propaganda zionist ... usually their ideology ada dlm semua perkara even the simplest, most common things .. cuma kita mungkin x sedar sbb ideology tu berada dlm byk urusan seharian kita... i.e. education-entertainment-lifestyle

Anonymous said...

jangan jadi bangang

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 222   Newer› Newest»