Geng

Saturday, April 23, 2011

Aku, Sheikh Sudais dan ........ (Part 3)

Dari jauh

Hurmm.. Beliau berlalu begitu sahaja. Proton V6 terus berlalu membawa beliau sambil di escort oleh 2 orang anggota polis trafik. Aku hanya memandang pemergian beliau dari tingkat 2. Dan kulihat juga manusia yang berpusu-pusu tadi menuju ke kenderaan masing-masing.

Handset

Alamak, baru aku teringat. Di mana pula si Joannes Lukas dan si Ikram Yeo? Aku datang tadi bersama dengan diorang. Dan nak balik mesti la dengan diorang juga. Aku syak mesti diorang awal-awal lagi dah ke parking kereta. He-he-he.. Mesti dah lama menunggu aku dalam kereta. Sebenarnya boleh je aku call diorang dan bertanyakan di mana diorang berada, tapi terpaksa membatalkan niat berkenaan kerana Handset aku takdek bateri. Tak dapat nak charge. Charger handset aku hilang. ha-ha-ha (Nak kena beli yang baru la tu)

Confuse

Ish.. kat mana pulak pintu masuk yang aku lalu masa datang tadi. Tak jumpa eskalator awal-awal tadi. Yang aku jumpa, eskalator menggelongsor ke bawah. Di awal-awal datang tadi, eskalator yang aku gunakan menggelongsor ke atas. Jadi, terpaksa la cari laluan lain untuk mendapatkan eskalator yang aku maksudkan. 

Aduh..

Alamak, kat mana pula laluan yang aku gunakan masa masuk masjid tadi. Tak jumpa pun. Yang aku jumpa hanya eskalator menggelongsor ke bawah. Takpe, aku teruskan jugak mencari. Maka, berpusing-pusinglah aku di perkarangan Masjid Wilayah tadi. Dari Anjung A sampailah ke Anjung D. Tapi tak jumpa juga di mana laluan yang aku masuki tadi. Aduh, dah berpeluh ni. Nak tanya orang, ramai yang dah balik. Nak call member yang sedang tunggu dalam kereta, handset habis bateri. Hampir 25 minit juga aku berpusing-pusing di luar masjid. waaaaaaaaaa.. :'(

Laptop

Oh ya, ada laptop yang ku pikul ke hulu ke hilir. Laptop ini awalnya memang nak diletakkan di kereta sahaja awalnya, namun ku ubah fikiran dan bawa ke masjid. Yes! Idea dah mai.. Idea dah mai.. Online sekejap. Nak bukak facebook. Nak mintak pertolongan. ha-ha-ha

Broadband

Alhamdulillah, broadband pun ku bawa sama. Berhampiran dengan pintu utama yang dilalui Sheikh Sudais tadi, aku pun on pc. Cucuk brodband maxis ku di USB port, dan terus connect. Laju juga capaian internet di kawasan Masjid ni. 

Facebook

Sebaik sahaja online facebook, terus ku klik bahagian chat. Tak fikir lama, aku hanya ternampak Sis Salleha (Coach aku dalam Raudhatus Sakinah Master Training And Consultancy). Sebabnya mudah, Sis Salleha memang selalu online dan ketika itu dia berada di ofis. So, boleh la minta tolong dari dia untuk memaklumkan kepada Brother Joannes yang aku tak jumpa jalan keluar (baca : SESAT), dan sedang menantinya di masjid.

Hampa

Sedihnya. Sis Salleha tak online pula ketika ini. Kemudian, aku lihat pula siapa yang lain yang sedang online. Nampak la nama Nur Shahidat. Klik Nur Shahidat. Terus beri salam, dan kata pada dia nak minta tolong. Aduh, tunggu dalam seminit, Shahidat tetap tak reply. waaaaaaa.. Bukan apa, Nur Shahidat ni ada nombor Ummi Rose (Pengarah Urusan Raudhatus Sakinah), dan dia boleh maklumkan kepada Ummi Rose untuk memberitahu Brother Joannes yang aku menunggu mereka di masjid.

Berterusan Hampa

Lalu aku ambil langkah drastik. Masukkan wall post Tolong!!!! di facebook. (Boleh baca di sini : link) Ramai yang memberi komen dan bertanya apa yang dah berlaku. Dan aku menerangkan yang aku sesat di Masjid Wilayah. Kah Kah Kah.. Majoriti dari mereka menggelakkan aku secara KEJAM!! Sampai hati korang. hehe.. 

Abdullah Omar

Yes!! Nampak Abdulllah Omar (AO) sedang online. AO ini merupakan Trainer ABJZ sama seperti aku. Cumanya kini beliau sedang berada di Jordan bagi mempelajari subjek Bahasa Arab di sana. Terus aku chat dengan beliau. Beri salam dan terus menceritakan apa yang berlaku. Alhamdulillah. AO terus sms Ummi Rose memaklumkan apa yang terjadi. Dan terus Ummi Rose hubungi Brother Joannes yang aku sedang berada di masjid kerana tak jumpa pintu yang kumasuk tadi. Best kan, hubungi sahabat di Jordan bagi membantu sahabatnya yang berada di Masjid Wilayah. Dan lagi asbestos, bila Masjid Wilayah ni di Malaysia. Bukan di Mekah al-Mukarramah.. ha-ha-ha (Muka aku merah-merah menulis bahagian ni. Malu siot.. hehe)

Hujan

Alhamdulillah. Sedang aku berada dalam kehangatan dan berpeluh kerana ke hulu ke hilir mencari jalan keluar, hujan turun menyejukkan bumi lantas siraman hujan ini menyejukkan hatiku juga yang gundah gulana. wakakakaka

Masuk Masjid

Alamak, tempias pula. Hujan semakin lebat, dan aku terpaksa memasuki ruang solat bagi mengelakkan diriku basah terkena air hujan. Selang beberapa minit di dalam masjid, Ikram Yeo sampai dan melihatku sedang berada di dalam masjid dan berfacebook. ha-ha-ha. Namun bila dia mengetahui kisah sebenar, dia pun turut tergelak. Dan kami sama-sama tergelak. 

Eskalator

Oh ya, eskalator yang aku gunakan semasa datang ke masjid adalah eskalator yang sama digunakan oleh Sheikh Sudais sewaktu beliau menuju ke kereta. Rupa-rupanya, semasa aku datang eskalator itu menggelongsor ke atas, namun bila selesai solat jumaat, ia bertukar arah dan menggelongsor ke bawah. Siot! Patut la aku tak jumpa eskalator menggelongsor ke atas sebab ia dah bertukar arah. Kah Kah Kah.. (Gelakkan diri sendiri yang sengal)

Pengajaran

- Pastikan handset charge
- Beli iphone/ bb, senang nak online facebook tanpa menggunakan laptop yang besar.. hehe

Sayonara Sheikh Abdul Rahman As-Sudais.. :))


3 comments:

Fira hilwa said...

hahahaa hahaha hahaha.. smbg gelakkan... eskalator dlm msjid mmg gitu la. ikt sk dia je nk ke ats ke, ke bwh ke... hahaha.. lwk.. lwk.. igtkn smpi ke sdh dpt gak tserempak ngn Sheikh Sudais rpnya xde jdoh yek. seb bek xletak harapan yg tgi kt entri ni, klu x, kte bako!... hehe.. peace! ^__^

Akhi Fairuz Al-Jengkari said...

hahahaha.. werrkkk.. :p

mamawana said...

Assalam,

Mwana Sempat ikuti ceramah Imam Mesjidil Haram Makkah petang semalam di Hotel Royale Chulan, KL. Alhamdulillah.

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2011/04/bertemu-imam-mesjidil-haram-makkah.html