Geng

Sunday, September 5, 2010

BUKTI BERGAMBAR KESESATAN IKLAN PROMO AIDILFITRI OLEH TV3!

Iklan Penuh :



Berikut aku sertakan hujah yang aku perolehi dari sahabat facebook yang bernama Yusrizal Usop berkaitan Iklan Promo Aidilfitri TV3 ini. Namun, entri aku ini disertakan sekali babak-babak iklan yang telah aku print screen. [Aku hanya sertakan gambar bagi setiap scene yang dibicarakan, untuk memudahkan rujukan. Ada yang berlebih-lebihan. Terutama dari segi konsep Ilmuniti dan Kristianiasi. Di ruangan komentar, ramai yang berkongsi pandangan berkaitan penerangan iklan ini. Aku tidak menyuruh kamu semua terima bulat2, ia boleh dikaji dan dikemaskini, kemudian perbetulkan apa yg tidak betul, kemaskini yang mana boleh dikemaskini, tambah yang mana boleh ditambah, juga buang yang mana boleh dibuang. Teruskan memberi komentar anda di dalam entri ini, dan jangan lupa share. Kita menanti jawapan TV3 kenapa iklan ini bisa diluluskan.]

Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.

a) Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu

b) Buku – Bible

c) Pondok Buruk Beratap Rumbia – Kemiskinan

d) Malam Yang Gelap - Islam yang mundur

e) Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis

f) Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM

g) Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran



Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).

a) Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)

b) Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan

c) Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus

d) North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism


Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan

Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.

a) Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.

b) Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian

c) Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian


Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian


Scene 4- Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)

a) Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu.

Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.

a) Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)

b) Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.

c) Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.




Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.

a) Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan


Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya.

a) Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya.


Scene 8 - Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut.

a) Pasangan Budak Perempuan Berpelukan - Lesbianism/Feminism2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan.


Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau.

a) Pulau - Singapore lah.


Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang.

a) Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin

b) Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah


Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu.

a) Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid)

b) Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab



Scene 12 - Budak-budak Melayu berlari merentasi semak-samun mengikuti laluan bercahaya (Illuminated) menuju ke suatu tempat. Close up lelaki separuh abad ketawa gembira sambil memandang ke atas langit (mengetawakan Allah).


rujuk : [link]

bersambung..tunggu..





222 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 222 of 222
Anonymous said...

Celaka tv3...

Anonymous said...

Celaka dan binasalah orang yang mengeji agama islam... Termasuk angkatan2 dajjal/freemason/illuminati.knight templar/dsb dalam Malaysia ni..

Anonymous said...

ish3..taksubnye freemason lah apa lah..kalo rase bagus sgt n mampu g wat je iklan raye yg mengikut kehendak yg korg nak..bgaduh kat sini gaji org tv3 jalan gak..xde kurg..taik punya hal,siram air hilang la..psl tulisan jawi lak..tol ke pic tu ayat alquran?kompom ke?nak cite psl tulisan jawi ni la,kat negara2 arab,dorg paper tulisan jawi ni wat balut buah2..kdg2 atas lantai..gbr artis pon penjelasannye tulisan jawi gak..tlg la panjang akal bkn panjang syak wasangka..

Anonymous said...

mengarut la ko punye tafsiran ni. melampau habis. jgn la pk negatif sgt.

Anonymous said...

x usah lah kite sesama islam bergaduh pendapat ttng benda ini, apa yng lebih penting adalah pesaudaraan sesama islam.....ini mukin belaku secara kebetulan atau pun betul direka untuk memperendahkan agama islam oleh orng x bertanggungjawab atau orang bukan islam......tetapi apa yang lebih penting pesaudaraan sesama islam......munkin objektif iklan ni jugak nk bagi umat islam bergaduh....jangan lah diperbesarkan besarkan sehinggakan boleh membawa pegaduhan sesama islam.....ambik iktibar dimana yang baik benci yang mana yang munkar....."persaudaan sesama islam"....diharapkan semua dapat ambik perananan msing-masing sebagai umat islam.....

Anonymous said...

abes kalo korang sendiri tetangkap pic tulisan jawi tebalik tandener korang ni hine islam kew??? penulis ni melebih2 plak.... memangla beca tu ala2 terbang santa tp pakcik pakai kopiah ckp pope..kalo atuk ko rambut putih pakai kopiah atuk ko popela... bangang towl!!! melebih2 merosakan minda orng2 islam jek...

Anonymous said...

from what i read,i mean from the comments..setiap org ad pndangan msing2...even rmbut sama hitam tapi hati lain2...ok,kte xd kuasa nk ckp yg mana btul or yg mne slah bcoz we didnt involve in the making of video...so we dun knw actually what is the message that they want to give..to be honest,penah ke iklan time krismas or other celebration,tbe2 wat cm iklan hari raya??i thnk NEVER!so,npe kte perlu nk wat iklan raya cm krismas!thats so OBVIOUS ok???even ad org ckp,1MALAYSIA!kalo nk wat iklan msj 1MALAYSIA pn,xperlu ok nk wat kereta krismas,pokok krismas sume...so,for them yg xsetuju,dun blame the writer...bcoz die juz share what he thinks...

Anonymous said...

semua slh,semua sesat..
ahahaha..senang cite..
dah tercapainya salah satu tuntutan dajjal kepada kaum isa - melagakan umat islam sesama mereka.
senang,abes2 kta semua berlaga antara sendiri disebabkan kontroversi y mereka ciptakn utk memecahbelahkan kita..
syabas kepada semua,anda sekarang dalam perjalanan ke arah kesesatan,dan penghancuran serta perjalanan y mnghampiri penghujung,kiamat.
syabas!
teruskan la berlaga,n tengoklah kaum2 isa y mmbaca semua ini,mereka menggelakkan anda semua..
tiada siapa2 pn y merenung ape akibatnya,kan?
syabas sy ucapkan lagi sekali..
renung2kan lah..
~assalamualaikum~

Anonymous said...

iklan ini memang melampau wujud dalam negara Islam..tak perasan ke sebelum ditayangkan........ISlam agama yang suci.........

Anonymous said...

salam...byk iktibar yang kita boleh ambil dr kesilapan ini...kepada para commentor jgn lah bergaduh sesama sndri diam...renung2kan lah dan perbaiki kesilapan dlm diri sndri..jgn disebabkan iklan ni kita semua berpecah...belajar dr sjrh dlu..perpecahan melemahkan kita..

Anonymous said...

ish. mepeklah. sume pon nk salah. abes tuh iklan yg org pkai sexy2 kat tv, iklan org nk promo brg2 ke, mcm2 iklan sume nk salahkan. agk tah pape. mybe iklan nih nk tunjukkan konsep 1 malaysia. yg nk emo sgt nih nape. xpaham ak. ni la akibatnye klu da trlmpau bosan. ni mesti salu sgt cr ksalahan org kn, smpai kslhn dri sdr da xnpk.

Anonymous said...

bagus2 hidup "SATU MALAYSIA"
dulu lacurkan bangsa!
sekarang lacurkan agama!
bahkan ada yg menyokong..bagus2 teruskan..
mungkin kita dah terlalu byk mkn hasil haram yg nampak atau tidak, menyebabkan kita buta hati.
"SATU MALAYSIA SATU AGAMA DEMI SATU AGENDA POLITIK"

Hamba Bermusafir said...

untuk apa kita bergaduh sedangkan mereke bertepuk tangan bila tgok umat islam sendiri bergaduh antara satu sama lain.. pada pandangan saya, xpayah la nak bergaduh2... bg yang boleh terima apa yang penulis katakan, terimala.. tp bg yang tak jgn terima.. so tiada pergaduhan.. sudah2 la.. nak tahu sahih atau x, kaji la sampai ke akar umbi nya baru wat keputusan.

Ayu Umaira said...

salam bagi pendapat saya org yg akan menyesatkan kita dia akan bt apa cara sekalipun termasuk la iklan..ini mcm diibaratkan satu perancangan yg teliti untuk menyesatkan kita suma...mgkin dari segi aspek yg lain kita nmpak mcm seronok hapening dan kita rasa bangga rakyat kita mampu bt tp bla kita selidiki blik sebenarnya ada maksud tersirat disebalik apa yg dibuat...sya rasa kagum dgn terjemahan yg didedahkan dan sedikit banyk dpt membuka mata kita apa yg sebenarnya disampaikan melalui sebuah iklan yg agak simple tetapi mempunyai maksud tersirat yg boleh kita anggap dunia kita dah semakin dikuasai oleh musuh kita....jd kita sebagai umat islam haruslah berwaspada bukan kita mengkritik sesama kita ......mmg btul kita tak boleh menghalang semua iklan seperti pompuan tidak bertudung atau sebgainya tetapi atleast kita jgn membiarkan musuh kita menghina agama kita itu yg kita perlu pegang bkan bergaduh sesama kita krn dia akan membuat musuh kita tersenyum dengan kelakuan kita suma...

Anonymous said...

bro..aku rase hujah kau belum kukuh...terutama kata yg budak tu baca bible..ape bukti..sedangkan dari jauh pon xley nmpk..n tetibe kau kate tu bible...
next time kalau kau nk utarakan hujah, tlg perkuatkan dgn fakta,..idea mmg blh diutarakan..tp tanpa fakta idea xakan kuat...

Anonymous said...

lain kali bfikir dan kaji sbelum buat andaian..jan la negatif sangat.kepada yg bukan islam yg buat angkara pd orang islam:'kenapa lah bussssssssukkkkkk hati sangat dengan orang islam..why sakit hati..why jelous sangat...apsal x puas hati..'

Mohamad said...

assalamualaikum..Sudah2 le kite bergado sesame sendiri...mengape kite perlu bergadoh sesame sendiri...adakah kite mahu memecah belahkan kaum sendiri dan hanya boleh melihat penyembah2 syaitan tersebut( freemason illuminati ) tertawa melihat umat islam berpecah kerane hanya satu iklan yang tidak masuk akal...sama2 lah kite memperkuatkan lagi iman untuk melawan semuanya ini...tetapi tulisan jawi itu mmg betol2 tidak masuk akal...assalamualaikum..

Mohamad said...

Allah berfirman : "Janganlah kamu( kite semua ) berdamping dengan orang kristian dan orang yahudi jika orang kristian dan orang yahudi tersebut sudah membuat pakatan sesame sendiri.." ni gune ayat sendiri tapi maksud sme je...sekarang ni dah bnyk pakatan yg dibuat diantara yahudi dan kristian...renung2 kan lah...silalah buka http://www.salafus-sholih.blogspot.com/...

Mohamad said...

Jgnlah kite memaki-maki kerane perbuatan itu adalah seperti perbuatan orang yahudi..

Mohamad said...

Dunia makin maju...
Freemason Illuminati pun makin maju..
Dunia nak kiamat...
Kuatkanlah iman...
Bersedia menghadapi dajjal..
Bersedia melawan musoh yang nyata...
Ku menangis meminta petunjuk..
Darimu YA ALLAH...
Kuatkanlah iman ku..
Untuk terus berjuang di jalanmu...

Anonymous said...

okay lah . . . kalau kite tanak ckap pakcik bwak beca tuh ''santa claus''
kenapa perlu beca tu terbang di awangan ?? kat malaysia dah tader jlan raya ? ? iklan ni mmg seakan christmas . . iaitu bermaksud jesus birthday . . . jesus tuh islam ? ?
so iklan christmas ta boleyh lah campur dgan iklan raya . . lagi satu tulisan jawi mmg ta boleyh di terbalikkan walaupun tuh bukan ayat al quran . . itu juge sperti mghina tulisan jawi . . kan kiter smue umat islam . . jgn lah gdai agame islam untuk maju dan untuk menarik minat konsep 1 malaysia . .

Anonymous said...

Review iklan paling tolol di muka bumi..hahahaha

«Oldest ‹Older   201 – 222 of 222   Newer› Newest»